Concert: Jef Neve/Pascal Schumacher Quartet
Het concert van het Jef Neve Trio vorige maand in de AB naar aanleiding van de nieuwe cd Soul in a picture was er een om in te lijsten. We hoorden en zagen drie ontketende muzikanten die van bij de eerste noot speelden alsof het om een bisnummer ging. Elke compositie werd vakkundig uiteengerafeld en beetje bij beetje heropgebouwd naar een exploderende climax toe. Keer op keer overschreden ze daarbij op spannende wijze moeiteloos de tien minuten. Net alsof we een concert uit de sixties bijwoonden. Het Jef Neve Trio als de Grateful Dead van de jazz. Het optreden stond in schril contrast met de cd die heel intimistisch klinkt. Deze verschillende aspecten vormen net de kracht van de groep. Dat Jef Neve, Teun Verbruggen en Piet Verbist elk afzonderlijk nog in heel uiteenlopende formaties zitten, betekent een echte verrijking bij dit trio, want je hoort al die diverse invloeden her en der subtiel opduiken.
Ondanks een leven in de schijnwerpers is Jef nog steeds de goedlachse muzikant die we jaren geleden voor het eerst interviewden. Kenmerkend is dat zijn gedrevenheid nog sterker is dan vroeger.
Bij beluistering van Soul in a
picture krijg je het gevoel
dat je een heuse muzikale ontboezeming te horen krijgt, vooral ook door de heel
herkenbare Jef Neve-touch. Hoe ver kan je dit als artiest doordrijven?
Jef Neve: Het is inderdaad een zeer introspectieve plaat. Op de
vorige, Nobody is illegal, stonden veel toeters en bellen. Deze keer had
ik zin om tot de essentie door te dringen en alles kleinschaliger te houden.
Kortom, meer proberen te vertellen met minder noten. En aangezien elk nummer
toch wel autobiografisch is, krijg je natuurlijk iets heel persoonlijks. Vooral
als je dan nog weet dat ik het voorbije jaar een aantal dingen op een rijtje
geplaatst heb. Soul in a picture is hierdoor een enorme confrontatie geworden
met mezelf en dat weerspiegelt zich duidelijk in de muziek. Jezelf leren
ontdekken, daar wordt een mens stil van. Ik denk ook dat het te maken heeft met
het feit dat we als trio de laatste maanden veel gereisd hebben en in totaal
verschillende omstandigheden speelden waardoor je erachter komt dat minder vaak
meer is. Je leert als muzikant je verhaal duidelijker neerzetten. Overweldigen
en overrompelen is puberaal. Deze plaat reflecteert eveneens die hele evolutie.
Jef Neve wordt volwassen?
Neve: Er staat een drie voor ondertussen maar ik voel me niet
volwassen of matuur or whatever. Ik besef wel dat er een verschil is met de Jef
Neve van vroeger. Ik ben rustiger en kalmer dan tien jaar geleden. Dat vertaalt
zich natuurlijk muzikaal. We namen de plaat op in de Galaxy Studio in perfecte
akoestische omstandigheden. Het was een heel inspirerende omgeving. We hadden
twee sessies voorzien, eentje van drie en eentje van vier dagen maar eigenlijk
was de plaat al af na de eerste sessie. De vraag stelde zich wat we met de
resterende vier dagen zouden aanvangen. We hebben onszelf dan tot doel gesteld
elke versie die we hadden te overtreffen. Daarom analyseerden we eerst alle
opnames. Zo constateerden we vlug dat er te veel balast was en gingen we ons
concentreren. Ik vind dat we daar goed in geslaagd zijn maar het was wel hard
werken. Een deuntje als 'Für Lize' bijvoorbeeld kostte ons enorm veel
inspanning. Twee van de vier dagen hebben we niets anders gedaan dan die
compositie bewerken. De meest gekke dingen probeerden we, zelfs extreme distortion. Tot we het loslieten en na het eten nog een
laatste poging ondernamen. Plots viel alles in de plooi. Iedereen was
ondertussen wel bijna zot gedraaid, ook de geluidstechnicus. Het is echt de
eerste keer, denk ik, dat we ons zo op een plaat stortten en er zo voor
vochten. We hebben daar veel van geleerd. Daarom ben ik blij voor het trio dat
we die kans hadden.
Alle composities zijn van jou en jij staat
op de cover maar toch is het duidelijk een trio.
Neve: Tuurlijk. Het is echt een rock-'n-rollbandje in die zin
dat elkeen even belangrijk is en niemand vervangen kan worden. In jazz werk je
regelmatig met vervangers, bij dit trio doen we dat nooit. Zo hebben we al een
Spaanse tournee uitgesteld omdat we niet alle drie vrij waren maar dat neem ik
er graag bij. Mensen dienen te beseffen dat het dit trio is en niet Jef Neve
met twee muzikanten. Eigenlijk zouden we het Neve-Verbruggen-Verbist Trio
moeten heten.
In 'A waterfall never comes alone' werd
blijkbaar met overdub gewerkt aangezien we daar zowel piano als orgel horen.
Neve: Dat klopt. Ik kan dat niet laten. Er stond een Hammond
in de studio en we wilden dat nummer verder opentrekken. Voor mij lag het dan
voor de hand. Op 'Nothing but a Casablanca turtle slideshow dinner' is dat ook
het geval. Ik heb iets met dat soort melodieën. Ik vind het hemels als ik me zo
kan uitleven.
Dat kan je nu ondertussen toch wel voluit
bij Groove Thing, de formatie rond Nicolas Kummert met ook nog Lieven Venken en
Nic Thys?
Neve: Ik vind het fantastisch dat ik daar achter de Hammond
zit, ik voel me echt een klein kind. Met een Hammond kun je dingen doen die met
piano niet mogelijk zijn. Er is natuurlijk de toon die je kunt aanhouden maar
je kunt vooral veel dynamischer werken met volume. En een Hammond kun je echt
laten scheuren (met pretlichtjes in
de ogen).
Op het gevaar af dat je mij ter plekke
neerschiet, wil ik toch opmerken dat je nog meer dan vroeger die klassieke
invloed naar boven laat komen.
Neve: Dat is ook effectief zo. Een nummer als 'Sehnsucht' is
geënt op een stuk van Schubert. Ook een aantal intro's van andere composities
zijn heel klassiek getint. Ik trek me daar hoe langer hoe minder van aan. Dat
is mijn stem en ik geloof hoe langer hoe meer dat er maar één waarheid is als
muzikant: jezelf zijn en spelen. Als je begint te faken, val je door de mand.
Als ik naar een concert ga, hoor ik meteen of een muzikant echt speelt wat hij
voelt of gewoon staat te doen alsof. Ik heb ook maar één kans op deze aardbol.
Als ik voor mijn graf sta, wil ik kunnen zeggen dat ik mezelf trouw gebleven
ben en niet probeerde de jazzpolitie te behagen of de zogenaamde politiek
correcte jazzmensen op hun wensen te bedienen. Die veranderen toch maar jij
moet wel met jezelf verder leven. Voor mij is deze plaat ook in die optiek nog
veel persoonlijker dan de vorige, gewoon omdat ik me echt niets meer
aangetrokken heb van de anderen. De klassieke invloed is dus inderdaad nog
groter.
Je componeerde ook je eerste volwaardige soundtrack,
Dagen Zonder
Lief. Wat trok je aan: de
nieuwe uitdaging of de titel?
Neve: Goede vraag. De uitdaging natuurlijk (lacht uitbundig). Dat was ook weer een enorm leerrijke
ervaring. Als componist kun je een film echt richting geven. Beelden en dialoog
vertellen een verhaal maar de impact van de muziek is niet te onderschatten.
Het is bijna een interactie waarbij je in die context je eigen plaats moet
zoeken.
Er staat opnieuw een reeks concerten op het
programma met Gabriel Rios. Hoe is die vorige tournee van twee posterboys verlopen?
Neve: Ik vond dat super. Natuurlijk was het aanvankelijk
zoeken en aftasten maar op het einde van de toer kon je toch praten van een
ware synergie.
:: 20 juni 2008, 20u, De Zeyp, Van Overbekelaan 164, Ganshoren, 02-422.00.11,
info@dezeyp.be
:: De cd Soul in a picture verscheen bij Universal. Jef Neve staat met Gabriel
Rios en Kobe Proesman op Gent Jazz Festival (20/7) en Dranouter (2/8), en met
Groove Thing op Jazz Middelheim (16/8)
Lees meer over: Ganshoren , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.