De Marolliens en de kunsten
D e artistieke driehoek die gevormd wordt door Recyclart (muziek, beeldende kunst, architectuur), Les Brigittines (dans) en Théâtre Les Tanneurs (theater), is niet alleen complementair, ze haalden bovendien alle drie vrij onlangs een nieuwe artistiek directeur in huis: respectievelijk Dirk Seghers, Patrick Bonté en David Strosberg.
Alle drie spraken ze bij hun aantreden de wens uit om met elkaar te gaan samenwerken. Op puur artistiek vlak zou dat kunnen rond een bepaald thema, dat elk van de drie huizen dan op zijn manier kan invullen. Ook een gezamenlijk abonnement is denkbaar. Maar vorige week kwamen de drie voor de eerste keer samen naar buiten met een studiedag over hun 'wijkwerking'. In samenwerking met het vlakbij gelegen Faro, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, presenteerden ze hun projecten die ze hebben ontwikkeld voor en met Marolliens .
Recyclart
Als het om wijkwerking gaat, dan heeft Recyclart al een behoorlijke reputatie opgebouwd met onder meer de skatepiste op het Ursulinenplein of de Recyclart holidays, die afgelopen zomer nog werden uitgediept met de installatie van een publieke broodoven. Voorts betrekt 'huisfotograaf' Vincen Beeckman al acht jaar lang de Marolliens bij zijn projecten. Zijn individuele artistieke aanpak is een relatief nieuw verschijnsel in het sociaal-artistieke veld, waar nog vaak met doelgroepen en ateliers wordt gewerkt. Beeckman schakelt voor zijn artistiek werk au fur et à mesure wijkbewoners in.
In zijn Photomaton (een fotocabine met een echte fotograaf) heeft hij al elfduizend portretten van Brusselaars gemaakt. Zijn foto's van buurtbewoners sieren nu het metrostation Anneessens. Beeckman werkte ook al met visitekaartjes, wegwerpcamera's en foto's uit oude Brusselse fotoalbums. In zijn Studio Marcel in Recyclart worden bijna permanent foto's genomen van en door buurtbewoners die dat wensen. Faro heeft net weer een hele reeks foto's gebundeld in het boek Garde robe. Een volgend project van Beeckman wordt TV Marolles , het 'gesproken dagblad' van de Marollen dat eens per maand zou worden getoond. Recyclart wil ook een project rond Brusselse kapsalons.
Dat al deze initiatieven wel degelijk bijval krijgen, mag blijken uit de opkomst voor de verkiezing van Miss en Mister Moche, die Recyclart een paar jaar geleden organiseerde. Toen kwamen liefst tweehonderd kandidaten opdagen om zich tot lelijkste Marollien te laten verkiezen.
Les Brigittines
Patrick Bonté, de nieuwe directeur van Les Brigittines, wil zijn huis duidelijk definiëren als een plek voor dans, maar hij wil zich ook voor zijn buurt engageren. Zijn voorgangster, Monique Düren, had al het lumineuze idee om de componist Walter Hus te vragen een muzikaal project met buurtbewoners op te zetten. Drie jaar nadat de eerste flyers bescheiden zangtalent opriepen zich te melden, zijn de uitvoerders van de immer evoluerende Marollenopera een hechte groep geworden die nog wekelijks samenkomt. Na een eerste experiment op Theater aan Zee in Oostende willen ze nu ook 'gezongen discussies' aangaan met bewoners van andere steden.
Vanuit Les Brigittines opereert ook Anna Rispoli. Op het Kunstenfestivaldesarts slaagde zij erin de bewoners van het appartementsblok van de Brusselse Haard achter de Brigittinenkapel te engageren voor een lichtsymfonie. Nu wil ze werk maken van een moestuin met de bewoners.
Théâtre les Tanneurs
Ook in Théâtre Les Tanneurs staat het artistieke centraal, maar toch is de binding met de lokale bevolking er vrij sterk. Voorbeeld zijn Les veillées du lundi, avonden over en met opmerkelijke of minder opmerkelijke buurtbewoners die schrijfster Laurence Veille organiseerde tijdens haar residentie in Les Tanneurs tussen 2006 en 2009. De foto's van al die mensen tooien nu, als permanente herinnering, de ingang van het theater. Tussen vele deelnemers is er nog altijd een band.
Les Tanneurs onderhoudt goede contacten met de talloze doelgroep-vzw's in de Marollen, en werkt ook met een 'Comité de Spectateurs', dat regelmatig samenkomt om voorstellingen te bespreken. De jaarlijkse productie met en voor de wijk wordt dit seizoen de playbackshow We could be heroes op het Vossenplein. Zestig à tachtig deelnemers uit de buurt zullen zich daarop gedurende zes repetitiedagen voorbereiden. Voorts onderhoudt Les Tanneurs een partnerschap met het OCMW van Brussel, dat culturele organisaties mag subsidiëren per cliënt die er komt in het kader van zijn of haar sociale integratie.
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.