De nieuwe richting van jazztrompettist Peer Baierlein
Met Issues (2004) en vooral Open questions (2006) oogstte Jazzisfaction heel wat erkenning. Trompettist Peer Baierlein (die sinds begin jaren 1990 in ons land vertoeft en ondertussen ook de Belgische nationaliteit heeft) en zijn kwartet (pianist Ewout Pierreux, bassist Davide Petrocca, drummer Yves Peeters) kregen vooral lofbetuigingen voor de manier waarop ze een intimistische benadering koppelden aan de beboperfenis.
Op Cycles (verschenen bij W.E.R.F.) gooien ze het over een andere boeg. De ommezwaai is zeker niet radicaal, maar de verwijzingen naar bop en swing blijven achterwege. Een puur poëtische aanpak zet nu de toon. Weliswaar poëzie à la Paul van Ostaijen, volledig geletterd volgens eigenzinnige ideeën. We vroegen Peer Baierlein of deze sterk atmosferisch geladen wereld het resultaat was van persoonlijke levenservaringen van de groepsleden.
Baierlein: "Daar heb ik niet zo meteen een pasklaar antwoord op. Ik denk vooral dat dit de stijl is die het best past bij het kwartet. In het verleden waagden we ons ook aan hardbop en meer uptempo dingen, maar we ondervonden zelf dat we het beste functioneerden in dit gamma van tonen en kleuren. Er zit geen echte swing meer vervat in onze composities maar toch hoor je heel wat tempovariaties. 'Four' bijvoorbeeld is opgebouwd uit een vijftal delen in verschillende tempo's. Ik denk ook dat je als componist niet zoveel nadenkt over de stijl waarin je wilt schrijven maar dat het inderdaad ook persoonlijke omstandigheden zijn die een invloed uitoefenen, net zoals je in je vraag opmerkte."
Peer Baierlein begon zijn muzikale opleiding aan de Hochschule für Musik in Keulen. Nadien ging hij in de leer bij odner anderen Bert Joris. Diens invloed is onmiskenbaar aanwezig in de nieuwe composities die Baierlein schreef voor Cycles. Als we deze opmerking maken, vraagt hij toch wat om nuancering. "Bewust was er totaal geen invloed.
Onbewust bleef er natuurlijk een en ander hangen van wat ik bij hem leerde. Het belangrijkste daarvan was dat Bert steeds zei dat klank op de eerste plaats komt. Ik denk dat ik indertijd spijtig genoeg niet genoeg opgestoken heb van hem omdat ik jong en naïef was. Je kent dat wel, de jeugdige onbezonnenheid. Pas nu besef ik hoe tof zijn lessen eigenlijk waren. Ondertussen is voor mij de tijd rijp om zonder leraar mijn weg te vinden."
Cycles werd live opgenomen in de Rataplan en Jazz Station en bevat zes nummers die in lengte variëren tussen 6 en 11 minuten. Baierlein: "Het was echt niet gepland dat er enkel langere composities op de cd zouden staan maar op die manier krijg je wel een uitstekend idee van hoe we tegenwoordig klinken. Bij een studio-opname bestaat het gevaar dat je teveel gaat knutselen. Nu hoor je echt de natuurlijke flow van vier muzikanten die elkaar al jaren door en door kennen. De Rataplan en Jazz Station zijn bovendien twee fantastische locaties om op te treden, en ze hebben beide een sympathieke ploeg. Zeker Paul (Schyvens, gtb) van de Rataplan heeft ons van in het begin gesteund."
In gemeenschapscentrum Op-Weule verzorgt Eve Beuvens het voorprogramma. En er is de vernissage van de tentoonstelling Fine and mellow over de connectie tussen jazz en strips via werk van tekenaar- bassist-schilder Philip Paquet (Louis Armstrong, Snapshots).
:: Peer Baierlein Quartet
wanneer: 23.10.2009, 19.30 uur
waar: GC Op-Weule Sint-Lambertusstraat 91, Sint-Lambrechts-Woluwe, 02-775.92.00, info@op-weule.be, op-weule.vgc.be
inkom: €10
Lees meer over: Sint-Lambrechts-Woluwe , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.