De vrouw die ze is: Barbara Wiernik
Ook al duurde het een hele poos voor de nieuwe cd er kwam, dat betekende niet dat Barbara Wiernik de jazzscène een tijd voor bekeken hield. Integendeel, ze dook op in verschillende projecten, waaronder het uiterst succesvolle 'Travelling Joni Mitchell'. Wiernik: "Ik toerde zeven jaar met Jozef Dumoulin, maar op een bepaald moment was het hoofdstuk Éclipse voor mij afgerond en wilde ik andere horizonten verkennen. Haast automatisch ontstond het idee om een programma uit te bouwen rond Joni Mitchell, want het was uiteindelijk via haar platen dat ik indertijd bij jazz belandde. Joni Mitchell is bovendien een van de enige zangeressen wier werk ook enorm geapprecieerd wordt door muzikanten zelf. Ik heb veel opgetreden met dit repertoire en de reacties waren overal heel positief. Iedereen bleef maar vragen waarom er geen plaat kwam met dit materiaal. Ik hield de boot af omdat Joni het zelf al allemaal zo prachtig had gedaan." Tot nu dus want op de nieuwe cd vinden we 'My old man' van la Mitchell terug. "Toen voor mij de tijd rijp was voor een nieuwe cd wilde ik dan toch ergens een link met die periode en dat werd 'My old man'. Dat nummer stond nooit op mijn repertoire. Op die manier voeg ik een vernieuwend element toe en het komt natuurlijk uit Blue, Mitchells klassieker."
Zware bevalling
De muziek op Soul of butterflies valt te situeren in het schemergebied tussen jazz en chanson met natuurlijk een link naar Joni Mitchell en de ontegensprekelijke David Linx-touch in de zang. Heel belangrijk zijn de teksten die zowel in het Frans als in het Engels worden gezongen. Wiernik: "Toen ik begon te schrijven, wilde ik door geen enkele barrière geremd zijn. Ik ging er gewoon helemaal voor en zou wel zien waar alles uitmondde. Het was een zeer emotioneel gebeuren door wat ik allemaal had meegemaakt. In die periode luisterde ik opnieuw veel naar Joni Mitchell. En de invloed van David Linx is niet toevallig, ik volgde jaren les bij hem. Toen ik na de opnames alles nog eens analyseerde, stelde ik vast dat het misschien niet allemaal zuiver jazz is maar ik vind het net positief dat je er niet een bepaald etiket op kunt plakken. Op die manier leunt deze muziek aan bij de nouvelle vague in jazz waarbij er een open venster is naar andere genres."
Als we naar de uiterst gestileerde hoesfoto verwijzen met de woorden "la nouvelle Barbara est arrivée", glimlacht de zangeres. "Dat klopt, maar er is niet alleen het visuele aspect. De hele cd weerspiegelt wie ik ben. Ik sta achter alles, van begin tot einde. Het was een lang en vooral geen evident parcours. Deze bevalling was zwaarder dan van mijn twee kinderen (lacht) maar ik ben nu een gelukkige vrouw die zangeres en moeder is. De twee zijn voor mij niet te scheiden. Op twee covers en een standard na heb ik alle teksten en muziek zelf geschreven. Wie de cd beluistert, leert mij kennen maar slechts gedeeltelijk want je moet dit ook live horen en zien. Dan komt er nog een extra dimensie bij door de muzikanten die mij omringen: pianist Fabian Fiorini, trompettist Laurent Blondiau, accordeonist Tuur Florizoone, bassist Nicolas Thys en drummer Yves Peeters."
Als Barbara in de titeltrack zingt "just see me as the woman who I am" dan zit daar dus ook nog een heel verhaal achter. Afspraak volgende woensdag in Jazz Station.
:: Barbara Wiernik - 4.3.2009 20.30 - Jazz station Leuvensesteenweg 193a-195, 1210 Sint-Joost-ten-Node - 02-733.13.78, jazzstation@skynet.be
Tickets: 4/6 euro
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.