Dolle dagen in het Conservatorium
Het startschot wordt gegeven met de tweede editie van Classics revisited. Doelpubliek is het jonge volkje van de Brusselse hogescholen dat nog niet echt vertrouwd is met klassieke muziek. Daarom wordt er ook een crossover-programma aangeboden, waarin zowel modern klassieke stukken zitten als actuele popnummers in een bewerking van conservatoriumstudenten. Ceremoniemeester is Axl Peleman, rockmuzikant met jazzopleiding en mediapersoonlijkheid. Met Camden doet hij de erfenis van The Police alle eer aan, maar in een vroeger leven was hij ook nog bassist bij Ashbury Faith. De avond wordt afgesloten met een heuse afterparty inclusief lichtshow, waar Gerrit De Cock (Sax the DJ) zal bewijzen dat techno en klassiek elkaars yin en yang vormen.
Heel anders wordt het tijdens het driedaagse Brussels percussion festival. Er zijn lezingen, masterclasses, workshops en concerten à volonté. Zo kunt u gaan kijken naar Steven Schick, een van dé referenties op wereldvlak wat de marimba betreft. Verder is er ook nog een totaalprogramma met onder anderen Oxalys en Bart Cartier.
Tot slot krijgt u nog een serieuze portie jazz. David Linx, docent aan het Conservatorium, kreeg hiervoor carte blanche. Het is meteen de ideale gelegenheid om deze internationaal gerenommeerde vocalist eens extra in de kijker te plaatsen. Bij onze zuiderburen behoort hij al jaren tot de absolute top. Hij kreeg er trouwens de titel Chevalier des Arts et des Lettres. In ons land verkoos men hem recent tot de beste Belgische én Europese vocalist. Daarnaast werd hij door de Académie du Jazz uitgeroepen tot Europese Jazzmuzikant van 2005. Excusez du peu. De avond in het Conservatorium krijgt alleszins een speciaal tintje. Er komt zowel een strijkersensemble aan te pas als een vocaal ensemble, en David Linx nodigt nog een aantal vrienden uit waaronder Nathalie Loriers, Diederik Wissels, Fabricio Cassol en Michel Hatzigeorgiou. Dat de zanger een brede en uitgelezen smaak heeft, wordt hier nog eens bewezen. Op het programma staan namelijk werken van zowel Avro Part en Paolo Fresu als eigen materiaal. Het zou ons niet verbazen mocht hij zich met Hatzigeorgiou nog eens aan Jimi Hendrix wagen. Een jamsessie zal de feestelijke avond vervolgens afsluiten.
Aangezien David Linx zelf in Parijs vertoefde, polsten we bij Diederik Wissels, zijn jarenlange compagnon en eveneens docent, nog even naar de rol van het Conservatorium in de jazzscène van vandaag. "Er zijn diverse waardevolle aspecten. Er zijn de mogelijkheden om contacten te leggen, en er is de enorme bagage die je meekrijgt, waar je later verschillende kanten mee uit kan. Onze studenten belanden zo niet alleen op de podia, maar ook in de meest uiteenlopende media waaronder MTV en Klara. Belangrijk blijft natuurlijk dat iemand uiteindelijk voor zichzelf bepaalt waar hij naar toe wil. Letterlijk en figuurlijk. Je kan er voor kiezen om de beste pianist van je straat of je dorp te worden. Wil je echter meer, dan zal je verplicht zijn om te reizen. Want je moet realistisch blijven: België is te klein als je verderop wilt."
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.