Expo: '9/11: Rage & Rebirth'
Reizen zou nooit meer hetzelfde zijn. Weg vrolijke luchthartigheid; de veiligheidsparanoia zal er ons blijvend aan herinneren dat op een mooie dinsdag in september van 2001 in New York de wraak om de Reconquista bijna monumentaal gestalte werd gegeven. De beelden die op ieders netvlies gebrand staan, hoe gruwelijk ook, hadden een hoog esthetisch gehalte en dat is vele kunstenaars niet ontgaan. Met een zekere schroom zijn sommigen ermee aan de slag gegaan. Met in het achterhoofd die steeds weerkerende vraag naar het waarom en naar de verantwoordelijkheden. Want natuurlijk is 'het Westen' niet vrij van zonden in deze blijkbaar eeuwigdurende oorlog met de krachten van het Kwaad. De verjaardag van de aanslag(en) wordt in de Jonas Gallery aangegrepen om drie kunstenaars in confrontatie te laten gaan met zichzelf en met het thema '9/11: Rage & Rebirth'. De hoop die in de titel van de tentoonstelling vervat zit is niet noodzakelijk aanwezig in het werk van de deelnemende kunstenaars. Ook hebben zij (gelukkig maar!) eigenlijk weinig met elkaar gemeen in hun benadering van hun taak als kunstenaar.
Tourya Othman werd in Marokko geboren, maar studeerde in België, waarna ze een internationale carrière in de reclamewereld ondernam. Haar terugkeer naar de kunsten gaat gepaard met het ontdekken van een heel eigen schilderkunstige taal. Voorlopig slaagt ze erin de gevaren van een louter mooie schilderkunst te ontwijken. De eerste acht doeken van de reeks 'Rebirth' ontstonden in 2001 (voor een tentoonstelling in New York die zij begrijpelijkerwijze afgelastte), het negende in 2007. De reeks afmaken was blijkbaar geen evidentie. De schoonheid van haar werk zou wel eens haar vertrouwen in de mens kunnen weerspiegelen. De gruwel kan toch niet alles in de schaduw stellen? Curtis William Readel komt uit de Midwest, wat op zich al redelijk atypisch is in de kunstwereld. Met een ongenadige blik kijkt hij naar de eigen beperkingen en die van zijn geboorteland. De ongebreidelde macht- en geldhonger illustreert hij met all American symbols die hij dan wel meedogenloos ensceneert. Bij Hamza Hallaboui gaat het erom de culturele kloof te evalueren tussen zijn land van oorsprong en de westerse maatschappij. Hierin een plaats vinden en ook de tegenstellingen (bijvoorbeeld tussen geslachten) duiden, maken zijn werk interessant, niet alleen vanuit artistiek oogpunt. Twee mannen en een vrouw, twee kunstenaars uit Marokko en een uit de Verenigde Staten, twee rauwe aanklachten en een meer reflectieve benadering. Zo caleidoscopisch als deze tentoonstelling oogt, zo zit de wereld eigenlijk ook in elkaar.
:: '9/11: Rage & Rebirth' , met werk van Tourya Othman, Curtis William Readel en Hamza Hallaboui
Wanneer? 11/9 tot 31/10, donderdag t.e.m. zaterdag, van 14 tot 18.30 uur
Waar? Jonas Gallery, Vlaamsesteenweg 35, Brussel
Info: 02-503.50.55
Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.