Expo 'Architectuur in beeld'
De architectuurfoto's zijn van zes fotografen: Stijn Bollaert, Jan Kempenaers, Jeroen Musch, Frederik Vercruysse, Wim Cuyvers en Bas Princen. Een jury van het VAi selecteerde hen om de 32 (ver)bouwprojecten van het Jaarboek visueel te duiden. De fotografen gebruikten voor de expositie hun gepubliceerd beeldmateriaal, en kozen ook enkele niet-gepubliceerde foto's over dezelfde onderwerpen uit. Elke foto tonen ze als een onafhankelijk beeld. Op die manier zie je de uitvergrotingen - voor wie het Jaarboek niet kent - een eigen (artistiek) leven leiden, los van de context van 'hedendaagse bouwkunst'. Bouwfotografie heeft het in de sectormagazines - om economische redenen - al snel over 'modellen' en prestigeprojecten van architectenbureaus met renommée. Het typische aan het Jaarboek én zijn fotomateriaal is dat ook haalbare architecturale denkpistes, kleine woonentiteiten, openbare toonbeelden, gebruiksvriendelijke en budgettair naar het brede publiek gerichte projecten aan bod komen. Hedendaagse architectuur die in de eerste plaats voor de gebruiker, en naast het functionele, ook voor de kijkende passant interessant is.
Met de fotografieopdrachten van het VAi is het specialistenwerk van de 'architectuurfotograaf' in een sterke ontwikkeling geraakt. De bouwsectormagazines muntten in het verleden niet altijd uit in artistiek verantwoord beeldmateriaal. En lifestylemagazines visualiseren vaak liever wat interieurarchitecten en designobjecten van een woning maken, dan de architectuurcontouren an sich. Vandaar het belang van het fotografische werk over naakte architectuur. Elk bouwwerk is nu eenmaal een belastende inbreuk op het milieu en de oorspronkelijk 'gave' en dus rustgevende biotoop. Dat architectuur wel rekening kan houden met een 'duurzaam' project bewijst precies het Jaarboek. Duurzaam bouwen is trend- en dus modegebonden, en maakt de hedendaagse projecten precies tot historisch te plaatsen bouwprojecten binnen de tijdelijkheid van architectuur. Het fotowerk wil echter meer betekenis geven aan het beeld van architectuurprojecten. Het ziet bijvoorbeeld een constructie als een object, waardoor je kunt spreken van een louter artistieke, documentaire of cultuurkritische foto. Zo intrigeert de tijdelijke kantoor- en expositieruimte RDF181 van Rotor vzw in de Vlaamsesteenweg. Het is een soort zwevende, doorzichtige container die op de eerste verdieping tegen een zijgevel hangt boven een braakliggend terrein dat als private parking dienstdoet. Vzw Rotor zet zich in om restjes industrieel materiaal een tweede leven te geven. Verder wordt ook het negentiende-eeuwse schoolgebouw van 'Sint-Joost-aan-zee'
in Sint-Joost-ten-Node (Grensstraat) ingeblikt, omdat het een passende moderne uitbreiding kreeg met een mediatheek en nieuwe daglichtrijke klassen. Duidelijk is alleszins dat de burger sterk gebaat is met meer beeldvorming over architectuur. Daar draagt ook het werk van kunstfotograaf Charif Benhelima toe bij. Hij mocht een palaroidinstallatie toevoegen over 'jongeren en publieke ruimte'. En daarmee krijgt de tentoonstelling architectuurfotografie nog een extra label, dat van opbouwende maatschappijkritiek.
:: > 24.8.2008 Di > zo 10 > 18.00 (vr > 22.00) — gratis, Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel, info 02-507.82.00, info@bozar.be
Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.