Expo: Eric Baudelaire & Sophie Nys
Met de titel van zijn tentoonstelling refereert Baudelaire aan een literair motief uit het historische epos Anabasis van Xenophon: de beschrijving van tienduizend zich terugtrekkende Griekse huurlingen na de dood van hun Perzische prinselijke leider. 'Anabasis' verwijst naar een onbestemde, ongeleide beweging van een massa.
In de tentoonstelling borduurt Baudelaire zowel vormelijk als inhoudelijk op dat concept voort. Veel van zijn materiaal is found footage: onbelichte filmrollen die per post de wereld rondreisden vormen onder meer het basismateriaal voor de reeks X-raygrams. In de video The makes suggereert hij een cinematografische verhouding door gevonden Japanse filmstills in verband te brengen met scenario's van de grote Michelangelo Antonioni. In het werk Chansons d'automne reconstrueert hij dan weer delen van het gelijknamige gedicht van Paul Verlaine door woorden uit knipsels van de krant The Wall Street Journal te omkaderen - opnieuw een 'gevonden' betekenis in een grotere beweging.
Het titelloze project van Sophie Nys omsluit canvassen, foto's, mixed media-installaties en twee video's. Nys wil een humoristische en persoonlijke positie innemen: haar ensemble omvat onder meer de vermoedelijke toiletbril van Heidegger (een verwijzing naar Duchamps urinoir), een reeks geometrische vormen (een verwijzing naar minimal art) en beelden van een reis naar de Japanse berg Fuji.
:: Eric Baudelaire & Sophie Nys > 30.1.2010 di > za 14.30 > 18.00 - Galerie greta meert Vaartstraat 13, 1000 Brussel - 02-219.14.22, greta.meert@skynet.be, www.galeriegretameert.com
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.