Expo: Karim Abraheems terugreis naar Irak
Minzaam, zou je dat van foto's kunnen zeggen? Van de fotograaf zeker, maar daarvoor moet u hem kennen. Maar hoewel hij geen breedvoerige verteller is, komen zijn foto's over als zachte gesprekken, zo min mogelijk gestoord door nieuwsflashes uit Irak.
En hoewel Irak een ontegensprekelijk Arabisch land is dat uiterlijk erg verschilt van het onze, kijkt Abraheem daar toch dwars doorheen en laat hij ons simpelweg mensen zien. Mensen met gezichten die je schijnbaar al eens ergens hebt gezien. Van het gesluierde meisje van het moeras van Majjar al-Kabir bijvoorbeeld. Maar ook de details verraden een goede portretfotograaf. Die ene ontblote voet van de vogelverkoper op de markt, die hiermee toont hoezeer hij op zijn gemak is.
Voor de sjeiks in het buurtcafé van Amarah staat een leeg tafeltje met kringen van al menig glaasje muntthee. De oorlog ontkomt niet aan rustpunten. Een zicht op Bagdad vanachter de rug van een gewapende bewaker op het dak van het ministerie van Cultuur. Bij de foto van twee mannen achter een tafeltje waarop twee geweren liggen, heeft Abraheem een commentaar geschreven: 'Wens: wanneer zal deze tafel boeken en/of bloemen presenteren in plaats van wapens / Souhait: quand cette table présentera-t-elle aux regards des livres ou/et des fleurs à la place des armes".
Maar het meest ontwapenende beeld is natuurlijk dat van de cameralens die uit een djellaba in Kerbala komt piepen. De fotograferende vrouw viseert een lachend kind. Fotograferen doet leven.
:: Karim Abraheem
data: tot 24 november 2007
locatie: Nederlandstalige Bibliotheek van Etterbeek, Oudergemselaan 191, Etterbeek - 02-648.01.76
Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.