Expo In vuur en vlam! De revolutie in verwarmen
Hassel liet hen het ritme van de tentoonstelling In vuur en vlam! De revolutie in het verwarmen bepalen. Haar lay-out is geïnspireerd op de reclameboodschappen van de jaren 1940-1950. Alleen al voor deze scenografie, maar ook voor de zaal van de draaiers van La Fonderie, is een bezoekje de moeite waard. Maar de centrale vraag is wat de kachel voor de mens heeft betekend in zijn eeuwenoude zoektocht naar verwarming in huis. In deze evolutie is de ontwikkeling en de verspreiding van de gietijzeren kachel een scharniermoment. Die kachel verhoogt het comfort en draagt bij tot de daling van het sterftecijfer. Dankzij de massaproductie komt de kachel binnen ieders handbereik. Het is een van de eerste industrieproducten waarop design een grote impact heeft gehad.
De kachel schaart het gezin rond zich, anders dan de latere centrale verwarming die de individualisering in de hand zal werken. De tentoonstelling overloopt de geschiedenis en kijkt naar het heden. Een belangrijk deel van het energieverbruik, en dus van de CO2-uitstoot, vloeit immers voort uit verwarming. Duurzame, alternatieve oplossingen staan meer en meer in de schijnwerpers. De expo pakt uit met een verzameling reclameaffiches die voor het eerst aan een publiek getoond worden, en een onuitgegeven film over de laatste nog actieve kachelgieterij in België.
:: Nog tot 4.05.08, La Fonderie, Brussels Museum voor Arbeid in Industrie, Ransfortstraat 27, Sint-Jans-Molenbeek, 02-410.99.50, parcours.lafonderie@skynet.be
Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.