Festival Entrée latérale: boorhamerkunsten
De verbouwingswerken vangen aan met het afsluiten van de ingang. De festivaltitel Entrée latérale verwijst in de eerste plaats dan ook naar het feit dat het publiek gedurende twee maanden de Hallen slechts kan bereiken via de kunstenaarsingang, om zo rechtstreeks in het hart van het gebouw terecht te komen. In de tweede plaats vatten de organisatoren de gelegenheid aan om een minifestival uit te werken bestaande uit circus, dans, happenings en veel films.
De vreugde van de vis
In de circuscategorie biedt het Parcours pour amateurs (6 & 7.2, 14.30 & 16.30) zowel startende acrobaten als avontuurlijke circusleken de kans om de piste te verkennen en/of hun beste beentje voor te zetten voor een groter publiek.
Het jongleren, goochelen en doorklieven van het luchtruim wordt begeleid door ervaren beroepsartiesten. De Fransen van Circa Tsuïca vermengen in hun voorstelling Opus 2 (6.2, 20.30) waaghalzerij met muziek, burlesk theater en humor. Hoewel de twaalfkoppige bende zichzelf als een fanfare beschouwt, en op festivals meestal op straten en pleinen aantreedt, maken ook circusacts wezenlijk onderdeel uit van hun optredens. Verwacht u aan een ongebruikelijke parade tijdens deze Entrée latérale.
Meer muzikaal spektakel brengt de Belg Patrick Beckers. In zijn La joie du poisson dans la flaque d'eau (5 & 6/2, 19.30) rijgt hij een choreografie aaneen op de tonen van fluitende vogeltjes, filmsoundtracks, een telefoongesprek en een boorhamer.
Zelf kunt u dansen op het Bal Moderne (13.2, 15.00). En omdat Entrée latérale midden in de carnavalsperiode valt, helpt styliste Itzal Penaud u in de namiddag al bij het ontwerpen van een persoonlijke feestneusout-fit. Customizing is trouwens het trefwoord gedurende de zes avonden. Zo bedacht de Brusselse Dorothée Catry voor het personeel van de Hallen speciale outfits die inspelen op het renovatiesfeertje. Aan de bar en in de zalen zult u worden aangesproken door mensen in gepaste combinaties van overalls met zeildoeken, bouwmaterialen...
Transformatie en destructie
Een flink deel van het programma bestaat uit film. Ook hier wordt onder meer ingegaan op verbouwingswerken, transformatie en ook destructie.
Axel Claes en Gwenaël Breës zetten in Ateliers Urbains #1 : Flagey (7.2, 19.00) bijvoorbeeld een kort maar krachtig portret neer van het grootste plein van Brussel dat in zes jaar tijd in een indrukwekkend nieuw kleedje werd gestoken.
In Tagawa Hotel (13.2, 19.00) volgt cineaste Clémence Hébert haar broer, een kraker van het beruchte Brusselse hotelpand. Naarmate zijn portret scherper wordt, krijgt de kijker een steeds duidelijker inzicht op de leefomstandigheden in het gebouw.
Après (l'extinction du souvenir) van Nicolas Rincon Gille (13.2, 19.00) is dan weer een bijzonder aangrijpend werkstuk. In deze korte film passeren de bezittingen van een oude vrouw de revue. Ontdaan van hun huiselijke context, doen ze het verhaal van een persoonlijke geschiedenis en van een geleefd leven.
:: Entrée latérale
wanneer: 5 > 14 februari 2010
waar: Hallen van Schaarbeek, Grondwetstraat 20, Schaarbeek - 02-218.21.07 - info@halles.be
inkom: 7 / 10 euro / Gratis
Lees meer over: Schaarbeek , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.