Galerie Xavier Hufkens: Jack Pierson

Yves De Vresse
© Agenda Magazine
12/07/2008
Een van de knapste werken die de Amerikaanse kunstenaar Jack Pierson bij Xavier Hufkens toont, is volkomen terecht in een van de kleinere ruimtes opgesteld. Het strijklicht dat door het raam schijnt, verleent de vergulde letters die op de wand zijn aangebracht en die de naam Antinoüs vormen, een wonderbaarlijk zacht reliëf.

Het had helemaal anders gekund: eclatanter met veel goudgeklater en blingbling; geheel in de geest van de tijd. Pierson (VS, 1960) heeft er echter voor gekozen hier eerder ingetogen te werk te gaan. Het verhaal is bekend. Fernando Pessoa wijdde er een lang gedicht aan, in het Engels geschreven (The rain outside was cold in Hadrian's soul…) waarin de ontreddering van de Romeinse keizer Hadrianus bij de verdrinkingsdood van zijn jonge geliefde Antinoüs in prachtige klassieke verzen gestalte wordt gegeven. Antinoüs werd talloze malen afgebeeld op munten, in beeldhouwwerken en zelfs steden werden tot zijn nagedachtenis gesticht. Hij werd zo een symbool van ongeëvenaarde schoonheid en homoseksuele liefde. De streling van het licht op de gouden letters legt meer de nadruk op de tederheid dan op de passie en lust.

De reeks van vijftien zwart-witfoto's, Unidentified youth, gaat over de vergankelijkheid van de jeugd. Het werk illustreert de zelfmoord van een jongeman die in Parijs in de Seine sprong en waarvan de kunstenaar getuige was. Ook hier overheerst een nostalgisch gevoel.

Andere foto's zijn kouroi, mannelijke naaktfiguren uit de oudheid. De eerste kouroi uit het oude Griekenland hadden geen portretfunctie. Geïnspireerd op Egyptische voorbeelden stonden zij meer als modellen van schoonheid. Hun vormentaal is dan ook eerder abstract dan realistisch. De kouros die Jack Pierson hier toont, wordt gevormd door rode en blauwe letters die tot een fallusvorm geassembleerd zijn. Het is duidelijk, maar mist elke vorm van vulgariteit. De vitaliteit van het werk en de rode en blauwe kleur zijn een sterk statement. Terwijl eerdere wandsculpturen van Pierson niet altijd even duidelijke boodschappen met zich meedroegen, maar wel lineair uitgevoerd en leesbaar waren, evolueren zijn recentere sculpturen naar zelfstandiger vormen die ook zonder de woordbetekenis autonoom kunnen bekeken worden. Sommige werken verlaten zelfs volledig het letterspel om dan ook terecht Abstract te gaan heten. De betekenis van de letters die zijn kouros vormen konden wij niet doorgronden, wat het werk enkel aantrekkelijker lijkt te maken. Een mooi hoogtepunt van een fijnzinnige tentoonstelling.

:: Galerie Xavier Hufkens, Sint-Jorisstraat 6-8, Elsene, 02-639.67.30

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni