Hallen presenteren: zes voorstellingen, twee festivals

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
04/02/2009
In februari proberen de Hallen van Schaarbeek hun publiek te verruimen met twee minifestivals: Dispositifs du Regard en Insolites Solitaires. Terwijl het eerste luik voorstellingen tussen circus en dans programmeert, verruimt de tweede formule die positie door ook elementen uit de performance, conferentie en beeldende kunst toe te voegen.

Toegegeven, we hadden het even moeilijk om zelf uit te vissen waar die twee kleine minifestivals nu precies rond draaien. Het is immers een nog steeds niet te stuiten trend: de laatste jaren vinden er haast geen twee voorstellingen plaats die niet door een kunstencentrum - we hebben het hier niet alleen over de Hallen van Schaarbeek - gebombardeerd worden tot 'festival'.

De twee 'festivals' waar we het hier over hebben, Dispositifs du Regard en Insolites Solitaires, brengen welgeteld niet meer dan zes voorstellingen in avonden die de boorden van het circus, de hedendaagse dans, de performance, beeldende kunst en de conferentie bewandelen. Gezien het om slechts zes producties gaat, zorgden deze 'formules' in eerste instantie voor verwarring.
Maar goed, de avonden zelf mogen er best zijn. En ook de intentie is nobel: de organisatoren hopen dat het publiek zich zal inlaten met verschillende 'genres'. U kunt dus kiezen voor een 'soirée composée' en een combiticket kopen tegen verminderde prijs voor twee voorstellingen per avond.

IJs en souvenirs
Op vrijdag 6 en zaterdag 7 februari staat Christophe Huysman in de grote zaal met zijn Cie Les Hommes Penchés gepland (in het kader van Insolites Solitaires #1). In de voorstelling Mâtitube staat een circulair dispositief centraal: een ingewikkelde opstelling die de dansers een ruimte biedt van 360 graden waarbinnen vrij kan bewogen worden, zowel horizontaal als verticaal. Tussen emotioneel en spectaculair verhaalt Mâtitube over drie zachtaardige mannen die de controle over de dingen verliezen.

Dezelfde avond staat in de kleine zaal Philippe Ménard met zijn gezelschap Non Nova (in het kader van het minifestival Dispositifs du Regard). Als kind droomde die ervan mee te spelen in Holiday on Ice. Vandaag doet hij iets met sneeuw en ijs: in P.P.P (Position Parallèle au Plancher) bevat het koude materiaal ingevroren souvenirs van zijn persoonlijke verleden. Ménard is een rasechte jongleur, maar calculeert tientallen momenten in de voorstelling in die voor een
(autobiografische) inhoud en een poëtische drive zorgen.

Ontcijferen
Van 12 tot 14 februari staan in de Hallen van Schaarbeek opnieuw soirées composées op het programma. Een erg interessante maker is Guillaume Désanges, een Franse curator, acteur en spreker wiens output kritisch reflecteert over de kunstgeschiedenis met in het bijzonder de positie van de performance daarin. In Signs & wonders licht hij de evoluties binnen abstracte en minimale kunst toe. Symbolen en toevallige figuren kent hij in zijn performance verschillende (nieuwe) betekenissen toe. Het is een poging om een code te ontcijferen en een taal te bedenken voor een kunstvorm die normaliter niet naar de ontvanger toe 'spreekt'.

Voor de laatste voorstelling op het programma tekent de Brusselaar Pierre Droulers. Van 19 tot 21 februari sluiten de Engelse Anna Krystek en de Belg Simon Siegmann clotûrent de reeks af met de trilogie Test, Still & Figure this en Trois plateaux. Net zoals de andere artiesten in Dispositifs du Regard en Insolites Solitaires maken zij daarbij veelvuldig gebruik van de verwachtingen en voorkennis van de toeschouwer.

:: Dispositifs du Regard/Insolites Solitaires, op 6 & 7 februari en van 12 tot 14 en van 19 tot 21 februari 2009, om 20u & 21u, €15 (combiticket) /€10 (1 voorstelling)
Hallen van Schaarbeek, Koninklijke Sinte-Mariastraat 22, Schaarbeek, 02-218.21.07, info@halles.be




Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni