Het Leiden van de jonge Aernouts
"Gezellig volksvermaak was dat toen. Ik trad op in feesttenten en bejaardentehuizen, met een dansgroep en een goochelaar erbij," zegt Aernaouts. Sindsdien is het palmares van Aernouts behoorlijk aangedikt. Aernouts studeerde af aan de Studio Herman Teirlinck, speelde muziek in een groepje met de naam Noppes, nam de hoofdrol in de film Kassablanka voor zijn rekening en trad aan in een hoop jeugdtheaterproducties van HetPaleis. De voorbije maanden was hij nog te zien in De storm van Shakespeare door Niek Kortekaas, en de dialoog Twee mensen praten… misschien met Maaike Neuville. Mogen we dan spreken van een ancien? Aernouts: "Af en toe voelt het alsof ik al lang bezig ben, maar in zekere zin begin je bij elk project toch ook van nul. Als de plankenkoorts en adrenaline er niet zijn, dan mis ik die ook."
Toon
Zo is cabaret nu toch een beetje zijn hoofdvak geworden. Aernouts: "Een bewuste keuze was dat niet, maar het viel nog moeilijk te combineren met andere zaken. Dus heb ik de knoop doorgehakt en besloten de volgende jaren voor dat cabaret te gaan. Dat is trouwens theater en muziek tegelijk." Het is ook humor, zonder dat we echt van stand-upcomedy kunnen spreken. "Ik distantieer me niet van stand-upcomedy, maar ik wil toch het signaal geven dat ik iets anders doe."
Als voorbeelden noemt Aernouts de onvermijdelijke Toon Hermans, wiens laconieke, wat minimale aanpak hij inderdaad soms deelt, en de Nederlandse zanger Joop Visser, die hem heeft geïnspireerd om liedjes in het Nederlands te maken. Vaak brengt Aernouts op gitaar mooie of ginnegappende liedjes of wat begeleidend gepingel bij meer contemplatieve momenten over ontrouw, verveling en engagement. "Als ik moet zeggen waar mijn sterkte of specificiteit ligt, dan zal het wel in die muziek zijn. Mijn liedjes waren ook mijn vertrekpunt. Ik merkte tijdens concerten dat ze beter tot hun recht kwamen in het theater, en dat de bindteksten daar alsmaar langer werden. Ik onderzoek nu wat al mijn liedjes met elkaar te maken hebben en hoe ik ze in een verhaal kan gieten. Ik kan er op een compacte manier mijn verhaal in kwijt. Met Hannes d'Hoine, de contrabassist van Noppes staat er een nog een uitstekende muzikant naast mij."
Brusselse première
Altijd alles en overal is een titel die zowat alle ladingen kan dekken, maar ook een die past bij onze tijd van vrij onbeperkte keuzemogelijkheden. Aernouts: "Dat is een insteek, maar verder denk ik dat ik alle thema's die ik later nog eens wat meer in detail wil bespreken hier al heb ingestoken. De volgende voorstellingen zullen inzoomen op facetten van deze eerste worp. Het afgelopen jaar heb ik voortdurend notities gemaakt voor een volgende zaalshow, maar het echte werk daarvoor begint pas in januari."
De meeste optredens heeft Aernouts in Nederland, dat na de herhaalde successen van Vlamingen in Leiden helemaal in de ban lijkt van onze cabaretiers en comedians. "Misschien zijn ze met te veel in dezelfde vijver aan het vissen, waardoor het de Vlamingen zijn die voor een frisse wind zorgen. Al heb ik nu het gevoel dat ook daar het verzadigingspunt bereikt is."
In Brussel speelde Aernouts overigens nog nooit. "Ik heb er ooit wel eens een try-out gedaan die op een fiasco is uitgedraaid. Achteraf vertelde men mij dat er een klas vol Franstalige kindjes in de zaal zat die verplicht naar een Nederlandstalige voorstelling kwamen kijken. Na vijf minuten had ik het gevoel dat niemand verstond wat ik aan het doen was."
:: Roy Aernouts - Altijd alles en overal - 8.12.2009 20.00 - GC De Kriekelaar - Gallaitstraat 86, 1030 Schaarbeek 02-245.75.22, dekriekelaar.vgc.be
Tickets: 9/11 euro
Lees meer over: Schaarbeek , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.