'Je moet niet bang zijn van een paar borsten'
"Een musical over Kirikou maken leek me aanvankelijk onmogelijk," zegt Michel Ocelot, de regisseur van de film Kirikou en de heks. "Kirikou zou Kirikou niet zijn als hij niet klein, jong en naakt zou zijn, en dat kan niet op een podium. Dus kwam ik op het idee een soort van marionet te gebruiken, gestuurd door drie acteurs."
Ocelot koos Wayne McGregor als choreograaf voor de musical, waar hij absoluut geen spijt van heeft. Ocelot: "Wayne McGregor is de kapitein van het schip. Hij heeft de musical voor het grootste deel gerealiseerd. Wayne kende de film al en vond hem zeer goed. Hij deelt ook mijn passie voor Afrika. Zijn buitenverblijf bevindt zich in Kenia, waar hij regelmatig naartoe trekt."
Bloot met smaak
Net als in de animatiefilm is er heel wat bloot te zien in de musicalversie. Ocelet is verbaast over de commotie daarover ontstaan is. "Toen ik in het begin de film voorstelde, was er geen probleem," zegt Ocelot. "Langzaam maar zeker begonnen ze me te vragen of ik de blote borsten niet kon verbergen, uit schrik dat ze de film niet verkocht kregen. Dat heb ik resoluut geweigerd. Die naaktheid maakt deel uit van het beeld dat ik wil tonen. Afrika is niet bang van een lichaam en een paar borsten. In de Amerikaanse filmzalen waarschuwden rode posters voor het naakt dat in de film te zien was. (Sarcastisch) Ouders, er is bloot te zien in deze film, maar het is met smaak gedaan. (lacht) Bij mijn laatste film Azur et Asmar was het hetzelfde: de beginscène toont een verpleegster die een baby aan het voeden is. Ze vroegen me dat deel eruit te knippen."
"Ook een videospelletje over Kirikou waarin naakte vrouwen voorkomen, werd verboden voor kinderen onder de zeven jaar. We vroegen toelating in Londen om het spel op de markt te brengen. Ze zeiden: 'Weet je, je kunt borsten zien in de film!' De ontwerpers van het spel hebben er op aangedrongen het niet te verbieden, zeker na het grote succes van de film. Ze zijn niet op hun beslissing teruggekomen, maar hebben een andere reden aangehaald. De heks zou te angstaanjagend kunnen zijn voor kleine kinderen. Ze wilden geen gezichtsverlies lijden. (lacht) Het is absurd dat zoiets gebeurt in een Europa dat zo 'open minded' probeert te zijn."
Vergeven
De boodschap die Ocelot in zijn film verwerkte, komt ook aan bod in de musical. Ocelot: "Als kijker ben je deel van de familie van Kirikou. Ik wil de mensen laten voelen dat we allemaal één familie zijn, ongeacht onze huidskleur. De film toont ook vergevingsgezindheid. Ik vergelijk het altijd met een auto of een vliegtuig besturen. Als je de techniek van het vergeven eenmaal onder de knie hebt, kun je geen slaaf van kwaadaardige mensen worden."
Dat Ocelot nog animatiefilms zal maken, staat niet vast. Al voelt hij zich wel thuis in de animatiewereld. "De kinderen vragen me als ze Kirikou gezien hebben: 'Ben je van plan ooit een film te maken?' Dan vertel ik hen: 'Weet je, ik maak films, en wat je net zag was een film.' (lacht) Kinderen en ook volwassenen denken nog steeds dat speelfilms veel serieuzer zijn dan animatiefilms. Ik sta open voor nieuwe kansen, maar ik zoek er niet naar. Animatie is mijn ding wel."
:: Kirikou & Karaba
wanneer: 5.4.2008 om 14.30 uur & 20.00 uur
waar: Vorst Nationaal, Victor Rousseaulaan 208, Vorst, 077/37.38.398, info@vorstnationaal.be
tickets: €25/35/40
Lees meer over: Vorst , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.