Jef Neve & Brussels Philharmonic: pianoconcerto in YMCA-stijl
We ontmoeten Jef Neve in zijn vaste werkstek, net op de grens van Evere en Schaarbeek. In het prachtig gerenoveerde industriële pand met oefenruimte annex kantoren zwoegde de pianist de laatste maanden heel wat uren om zijn concerto op punt te stellen.
De connectie met klassieke muziek is niet nieuw voor Neve. Zo behaalde hij een diploma met specialisatie in kamermuziek, waagde zich succesvol aan de Goldbergvariaties van Bach en in zijn jazzrepertoire sijpelen ook regelmatig klassieke invloeden door. Denk maar aan het door Schubert beïnvloedde 'Sehnsucht'. Een concerto voor piano en orkest is natuurlijk nog iets anders. Aangezien het een jongensdroom is die uitkomt, steekt Neve meteen van wal met zijn gekend enthousiasme.
"Het voorstel kwam van de Bijloke, nadat ze mij aan het werk hoorden in duo met Piet Van Bockstael (hoboïst bij Ictus, gtb). Voor dat concert had ik een aantal composities geschreven, waar we dan wat hedendaags materiaal en heel wat improvisatie aan toevoegden. Of ik geen interesse had om dit opnieuw te doen gekoppeld aan een eigen pianoconcerto. Lang heb ik niet moeten nadenken. De volgende morgen was ik al aan het schrijven. In zo'n werk kruipt wel veel tijd en energie. Je moet ten volle gemotiveerd zijn om daar aan te beginnen. Om je een idee te geven: tussen de vraag en de uiteindelijke uitvoering zitten maar liefst twee jaar. Zeker de laatste weken was het een wedloop tegen de tijd. Om alle orkestleden een deftige partituur te geven, moest alles gedigitaliseerd worden. Aangezien ik zelf nogal onhandig ben met pc-toestanden en vooral ook omdat ik de tijd niet had, deed ik een beroep op twee andere pianisten. Ze hebben een paar weken dag in dag uit gespendeerd aan het overzetten. Een van hen is Alexander Gurning van Soledad. Met hem heb ik al volop gerepeteerd, waarbij hij dan de orkestpartij speelt. We hebben op die manier ook een try-out gespeeld. Er zaten nog wat foutjes in maar die werden opgevangen door de schwung van de uitvoering." Veel tijd voor uitgebreide repetities is er in elk geval niet. "Het orkest neemt alles door zonder dat ik erbij ben en nadien repeteren we twee keer samen, telkens hooguit anderhalf uur. Het wordt heel spannend de avond van de uitvoering."
Zonder taboes
We waren toch wel nieuwsgierig om te weten of Neve van meet af aan precies in zijn hoofd had hoe alles uitgewerkt moest worden. "Ik wist vaag welke richting het uit moest gaan. Zo vond ik dat het vooral een heel goed pianoconcerto moest worden (lacht uitbundig). Maar ik wilde zeker niet geremd zijn door taboes en het was vooral belangrijk om er zelf plezier aan te beleven. Volledige melodieën had ik zeker niet in mijn hoofd. Tijdens die hele periode liet ik me inspireren door dingen die rondom mij gebeurden. Vergelijk het een beetje met boetseren waarbij je constant aanpassingen uitvoert. Onderweg zijn heel wat ideeën gesneuveld. Kill your darlings, gewoon omdat het geheel sterk moet klinken. Het is uiteindelijk een stuk in drie delen. In het eerste luik breng ik een hommage aan pianisten die pianoconcerto's schreven en waar ik zelf veel aan heb gehad: Rachmaninov, Bartok, Mozart, Beethoven en Chopin. Daarna is het echt mijn stem en mijn muziek met op het einde vuurwerk in heuse YMCA-stijl!"
:: Jef Neve & Brussels Philharmonic
wanneer: 2 mei 2009 om 20.15 uur
waar: Flagey, Heilig Kruisplein, Elsene, 02-641.10.20, info@flagey.be
inkom: 13/25 euro
Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.