Kris Defoort: Voor de vuist weg

Georges Tonla Briquet
© Brussel Deze Week
20/03/2006
Ars Musica heeft een zwak voor hedendaagse muziek, maar het festival heeft ook oog voor jazz, met dit jaar extra aandacht voor de contrabas. Op 17 maart duelleert contrabassist Paul Rogers in Théâtre Marni met pianist-componist Kris Defoort voor een uniek optreden. "We hebben elkaar nog niet ontmoet," geeft Defoort toe.

Er breken drukke tijden aan voor Kris Defoort. Hij bereidt een nieuwe opera voor die in 2009 in wereldpremière gaat, componeert momenteel een pianocyclus voor Jan Michiels, schrijft een pianostuk voor de halve finale van de Koningin Elisabeth Wedstrijd 2007 en is volgend seizoen artist in residence in het Paleis voor Schone Kunsten. In april treedt hij op met BeAuTé VéGéTaLe in datzelfde PSK (27/4) en er is tevens sprake van een nieuwe reeks clubconcerten.

Verder wordt Defoorts debuut-cd met K.D.'s Basement Party (Sketches of Belgium) opnieuw uitgebracht, nu in een liveversie (bij het Brugse W.E.R.F.-label dat hiermee zijn vijftigste release viert, gtb) en geeft hij nog steeds les aan het conservatorium. Maar eerst is er dus het duoconcert met bassist Paul Rogers in het kader van Ars Musica in het Elsense Théâtre Marni.

Improvisatie vs. compositie
Kris Defoort vertrouwt ons glimlachend toe dat het concert in Théâtre Marni vol verrassingen zal zitten, zowel voor het publiek als voor beide muzikanten. "We hebben elkaar namelijk nog niet ontmoet. Onze wederzijdse kennis beperkt zich tot opnamen. Paul komt wel een dag vroeger toe in Brussel en dan zullen we een aantal dingen uitproberen maar het wordt sowieso een puur improvisatieconcert. Van Tino Haenen, die de programmering verzorgt bij Ars Musica, kreeg ik carte blanche voor een duoproject. Aangezien dit jaar de contrabas centraal staat, had ik Barre Philips of Paul Rogers voorgesteld. Het is dus Rogers geworden. We hebben enkel onze e-mailadressen uitgewisseld. Rogers komt uit de wereld van de freejazz en is nu vooral bezig met wat hij noemt 'instant composing', echte vrije improvisatie dus. Maar ik heb niet de indruk dat het er toegaat zoals in de jaren '60 toen men dikwijls nogal agressief uit de hoek kwam. Nu is het allemaal wel wat subtieler en er blijft ook aandacht voor de melodie. Ik kijk er alleszins naar uit. Het wordt echt iets heel bijzonders dat ofwel volledig de mist in gaat ofwel gepaard zal gaan met pure magie. Ik tip op het tweede." (lacht)

Het zoeken naar evenwicht tussen improvisatie en compositie vormt al sinds het begin van zijn carrière een rode draad in het werk van Defoort. Dit concert sluit dus perfect aan bij zijn oeuvre. "Zelfs componeren doe ik vanuit een improvisatorisch standpunt. Het hangt natuurlijk af van het soort werk, maar de kiem is toch vaak improvisatie. Als ik tegenwoordig speel, vertrek ik trouwens heel graag van niets, zonder partituur dus. Het is omdat ik zelf zoveel schrijf dat ik als muzikant verkies naar buiten te komen zonder enige voorafgaande vorm van beperking. Dat soort concerten werkt meestal ook het beste bij mij. Zo heb ik onlangs in De Singel gespeeld waar Claron McFadden erbij moest zijn. Zij was echter onverwachts ziek geworden en we stonden op het podium met een lastminutegroep. Uiteindelijk werd het een magisch concert. De verklaring hiervoor is dat je op zo'n moment als muzikant echt op de toppen van je tenen moet staan omdat er niets voorbereid is."

Plantaardig
Vorig jaar zagen we de groep Vegetal Beauty nog aan het werk in Flagey met Jozef Dumoulin op toetsen. Nu is er BeAuTé VéGéTaLe met Defoort. We vroegen naar de achtergrond van dit verhaal. "Indertijd speelde ik met heel wat ensembles bij wie de muziek hoofdzakelijk gebaseerd was op polyritmische stukken. Zo musiceerde ik bij Aka Moon en Octurn maar ook bij Vegetal Beauty. Toen ik de opdracht aangenomen had om een opera te schrijven (The Woman Who Walked into Doors, gtb) besliste ik om te stoppen met optredens omdat het anders niet haalbaar was. Het was dus een praktische oplossing. Momenteel sta ik trouwens opnieuw voor die keuze maar voor ik me opnieuw afzonder wil ik me toch nog wat uitleven op een podium. Bij Vegetal Beauty had ik Jozef voorgesteld om mijn plaats in te nemen. Nu heeft Antoine Prawerman me naar aanleiding van de haast volledig nieuwe bezetting gevraagd of ik er niet opnieuw wil bij zijn, vandaar."

Naast Kris Defoort & Paul Rogers (20u) spelen diezelfde avond ook nog contrabassist Barry Guy solo (21u15) en het Eric Watson Trio (22u30).

:: Kris Defoort. Théâtre Marni, de Vergniestraat 25, 1050 Elsene - 02-542.11.22
datum: 17 maart om 20.00 uur
tickets: 7 / 10 / 15 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni