KunstenFESTIVALdesArts
Voertaal Engels
Het Berlijnse Haug, Kaegi & Wetzel/Rimini Protokoll toont in het Monnaie Huis Call Cutta in a box (9-12/5, 14-18/5, 20-25/5 en 27-31/5), een theatervoorstelling waar de kijker binnenstapt in een kantoor om plaats te nemen voor het raam aan een tafel met een telefoon. De voorstelling begint wanneer de telefoon rinkelt en u opneemt. In deze één-op-één-performance voer je een uur lang een gesprek met een door de compagnie opgeleide bediende/performer in... Calcutta. Of ze iets willen verkopen konden we niet achterhalen. Wie weet wel een theaterstuk.
Van India en Berlijn over naar een Brussels onderonsje. Kris Verdonck werkt in zijn nieuwe creatie End (9, 10, 11 & 13/5, Kaaitheater) onder meer samen met de mediakunstenares Anouk De Clercq en de muzikant-componist Stefaan Quix, beiden ook uit de hoofdstad. Op het podium staat onder meer Johan Leysen, een oude rot in het vak die in de jaren 1990 het mooie weer maakte. De voertaal is Engels. Verdoncks eerste grootpodiumproductie maakt na de Brusselse première zijn opwachting op internationaal vermaarde plekken.
Van de andere kant van de wereld, uit Auckland, komt Lemi Ponifasio met zijn gezelschap MAU. Deze Samoaanse theatermaker en choreograaf laat zich inspireren door de geschiedenis van zijn performers, afkomstig van verschillende eilanden in de Stille Oceaan. Tempest II (15, 16 & 17/5, KVS_BOL) verweeft getuigenissen en bedenkingen over de verhouding tussen burger en staat van de filosoof Giorgio Agamben met elementen uit The tempest van Shakespeare.
Uit hetzelfde werelddeel als Ponifasio stamt Rebekah Rousi. De Australische gaat met haar project The researcher op zoek naar vragen en contradicties die de wetenschap in zich draagt. In Brussel brengt ze The longest lecture marathon (23, 24 & 25/5, Erasmushogeschool), een 27 uur durende lezingenreeks, een aaneenschakeling van bestaande PowerPoint-presentaties.
Ook uit Australië komt William Yang, eerder al te gast op het KunstenFESTIVALdesArts. China (28, 29, 30 & 31/5, Théâtre 140) schippert, net als zijn eerdere werk, tussen reisvoordracht en lecture-performance. Zelf Chinese al heeft hij Chinese wortels, voor deze voorstelling gaat hij op tocht door een vaderland dat hij nooit kende. De voorstelling steunt op vier reizen die Yang maakte tussen 1989 en 2005.
Zonder woorden/mixed
Aydin Teker is een vast begrip in de Turkse dansscene. Ze werkt voortdurend rond extremen: in haar voorstellingen tast ze af in hoeverre haar lichaam zich adapteert aan buitengewone situaties. Hars (10, 11, 13, 14 & 15/5, Les Brigittines) voert een duet op tussen een danseres, Teker zelf, en een harp. Naar verluidt roept deze voorstelling beelden van extreme, onvermoede schoonheid op.
Uit Rio de Janeiro stammen Bruno Beltrão/Grupo de Rua de Niterói. De choreograaf voedt zichzelf vormelijk aan hiphop en straatdansen terwijl hij ook filosofie en hedendaagse dans stu-deerde. H3 (Temporary title) (12, 13, 15, 16, 17 & 18/5, La Raffinerie) volgt na het drie jaar oude H2. Terwijl de bewegingen op scène from scratch ontstonden, kregen de dansers gedurende één jaar - de wordingstijd van Bruno Beltrão's voorstellingen - ook theoretische opleiding. Hiphop als een vorm van educatie en emancipatie.
Tot slot eentje voor de echte avontuurlijken - zo wij Brusselaars zelf het liefst hebben. Rehaan Engineer uit Mumbai brouwt Engels, Frans en Nederlands (zonder ondertitels!) door elkaar in Doctrine (How to survive under siege) (20-26/5, Beursschouwburg). Hij werkt op locatie een voorstelling uit waar onder meer een traktaat over de bescherming van de stadstaat van Aeneas Tacticus aan de basis ligt, een Griekse strijdheer uit de 4e eeuw.
:: KunstenFESTIVALdesArts
wanneer: 9 > 31.5.2008
waar: Verschillende locaties
info: festivalcentrum: BEURSSCHOUWBURG, A. Ortsstraat 20-28, Brussel, 02-70.22.21.99
tickets: Festivalpass = €125
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.