Latin fever op het Wereldbal du Monde
Als er iets is dat ze echt goed kunnen in Latijns-Amerika, dan is het feestvieren. En daar hoort dansen natuurlijk bij, altijd in koppel. Dat is waar het misloopt voor de meeste van ons Westerse mannen. Maar geen nood, De Maalbeek vond in samenwerking met Muziekpublique een oplossing voor stijve harken: net als bij folkbals leren we eerst dansen om daarna niet te staan gapen op de dansvloer. De dansinitiatie begint om 20 uur. Wees op tijd om je beste beentje voor te kunnen zetten!
Puike herrie
De dansavond wordt ingezet door de 'akoestische latin-jazz brassband' La Crème du Boucan die ons zal serveren op Afro-Cubaanse ritmes, voornamelijk son, de voorloper van salsa. De Brusselse band slaat een brug tussen de tradities van de Afro-Cubaanse en Afro-Caraïbische brassbands, jazz- en bigbands. Ze gebruiken daarbij heel wat traditionele percussie, zoals bombo's, bongo's en tumbadora's, en uiteraard een uitgebreide blazerssectie om het lont in het kruidvat te steken. Verwacht u aan een exuberant feestje, opgepeperd met twee beeldschone danseressen. Benieuwd welke stijve harken zich zullen wagen aan een danspasje met een van deze Latijnse schonen.
Letterlijk vertaald betekent La Crème du Boucan 'de puikste herrie', maar ze hebben ze zelf een andere definitie voor bedacht: "Boucan is een 'Grand Orchestre de Yass' die tot dertig muzikanten kan tellen. Ze spelen voornamelijk op straat zonder elektrische versterking. Daarvoor gebruiken ze akoestische instrumenten die voldoende kabaal ('boucan') maken, zoals blazers, percussie en steel drum (melodische percussie). Yass is een muziekstijl die op het einde van vorige eeuw in West-Europa verschenen is om de leemte tussen academische jazz en gerobotiseerde feestmuziek in te vullen. 'Crème du' slaat op een kleiner orkest dat de meest dynamische elementen van een Grand Boucan verenigt." Capito?
Kruisbestuiving
Maguaré, de tweede groep van de avond, is ontstaan uit de liefde tussen twee personen, Paola Marquez en Michael De Schryver. De Colombiaanse zangeres Paola Marquez is net afgestudeerd aan het Conservatorium van Gent en na avonturen in jazz, bossanova en latin keert ze terug naar haar roots: cumbia, porro, gaita en Afro-Columbiaanse ritmes. Haar echtgenoot Michael De Schryver, frontman/accordeonist van het Gentse Va Fan Fahre, staat achter het toetsenbord. De twee hebben zich omringd door Colombiaanse percussionisten, gitaar, een ritmesectie en enkele blazers van Va Fan Fabre om deze heerlijke muziek naar België te brengen.
Cumbia is een afleiding van het Guinese woord 'cumbe' wat 'feestvieren' betekent. De muziek is ontstaan tijdens de Spaanse kolonisatie aan de Caraïbische kust van wat nu Colombia en Panama is, voornamelijk rond de stad Cartagena. De haven deed dienst voor slavenhandel. Die slaven hebben steeds hun muzikale tradities willen bewaren, vooral verlovingsfeesten waren overgoten van percussie en dans. Cumbia is ontstaan uit de kruisbestuiving van die Afrikaanse ritmes met instrumenten van de Indianen en Europese gitaren en accordeons.
De naam Maguaré komt van een cilindervormige drum gemaakt uit holle boomstronken die de Indianen uit het Amazonegebied gebruikten om over lange afstanden te communiceren. Zou de ontdekking van Amerika en de kolonisatie dan toch ook een mooi gevolg gehad hebben? Maguaré komt bewijzen van wel, want in Colombia, net als in zoveel andere delen van de 'Nieuwe Wereld', heeft de kruisbestuiving van Afrikaanse, Indiaanse en Europese ritmes prachtige nieuwe muziek opgeleverd.
:: Wereldbal du Monde 'Latino': La Crème du Boucan & Maguaré
wanneer: 6 november 2009 om 20.00 uur
waar: De Maalbeek, Hoornstraat 97, Etterbeek, 02-734 84 43 demaalbeek@vgc.be demaalbeek.vgc.be
inkom: € 7/10/12
Lees meer over: Etterbeek , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.