Mariee Sioux: de grote folkdames achterna
"Ik krijg die vraag heel vaak gesteld, maar ik
heb er nog altijd geen verklaring voor," antwoordt Sioux giechelend op de
vraag waarom Nevada City, een stadje van goed 3000 inwoners in de staat
Californië, ons de laatste paar jaar zoveel fijne (folk)muziek heeft bezorgd.
"We kennen elkaar allemaal, maar toch zijn we opgegroeid in heel uiteenlopende
gezinnen, en luisterden naar andere muziek. Het is wellicht toeval dat onze
muziek zo gelijkaardig is."
Mariee Sioux (23) toert momenteel door Europa
met Faces in the rocks (haar officiële debuut na twee albums in eigen
beheer, dat met een jaar vertraging ook in Europa uitgebracht is), maar stond
hier al eerder als opener voor Alela Diane - enkele maanden terug nog op het
Domino-festival van de AB. "Nu doe ik het in mijn eentje. Ik hou er wel van om
solo op te treden, en door Europa reizen is erg leuk, maar zo alleen is het
toch maar eenzaam."
Paiute
Faces in the rocks is een diep
spiritueel folkalbum, dat Sioux' verbondenheid met haar familie - op de foto's
in haar cd-boekje pronken haar vader, moeder, broer en grootvader - en de
natuur benadrukt. Sioux: "Veel heeft te maken met hoe ik opgevoed ben. Mijn
familie is heel down-to-earth, het zijn bijna allemaal boeren en of tuinders.
Een heel natuurlijke, zorgzame omgeving dus, in een heel klein stadje, in de
middle of nowhere. Mensen moeten terug naar de natuur, dat is volgens mij de
enige manier om de planeet te redden."
Sioux' naam geeft het al aan, het
leven van de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika zit door haar
persoonlijke en artistieke leven verweven. "Mijn moeder heeft Spaans, Paiute
en Mexicaans-indiaans bloed in de aderen, en ik heb met die cultuur een sterke
band - of beter, met een gebrek aan de aanwezigheid daarvan, het zou best wat
meer mogen zijn. Langzaamaan is die cultuur helemaal aan het verdwijnen. Sioux
is eigenlijk mijn tweede voornaam, mijn vader is van Hongaars-Poolse origine,
voluit heet ik Mariee Sioux Sobonya."
Het is Sioux' vader, een
mandolinespeler die ook te horen is op Faces in the rocks, die haar
muziek met de paplepel ingaf. "Mijn vader was voortdurend aan het musiceren
thuis, en nam mij en mijn broer vaak mee naar bluegrass- of
wereldmuziekfestivals. Muziek is altijd deel van mijn bestaan geweest, ik kan
me geen leven inbeelden zonder."
Mixtapes
Toch duurde het tot haar
achttiende voor de vonk naar Sioux' eigen leven oversprong. Ze maakte een trip
naar Patagonië, waar ze aan de slag ging als vrijwilliger in een school voor
indianenkinderen. "Ik kon wel al een beetje overweg op gitaar, maar heel
rudimentair. Die trip was ideaal om mijn gitaarspel op te krikken. Het klimaat
is nogal hard ginds, heel droog en winderig. Heel anders dan ik me had
voorgesteld eigenlijk. Die reis was een heel intense ervaring."
Met haar
lichte, dromerige stem en spaarzame akoestische instrumentatie - en een grote
rol voor de (indiaanse) fluit, bespeeld door multi-instrumentaliste Gentle
Thunder - herinnert Sioux aan grote dames uit de folkgeschiedenis als Kate
Wolf of Vashti Bunyan. Sioux: "Ik kan niet zeggen dat die muziek mij beïnvloed
heeft, bij ons thuis werden er vooral klassieke songschrijvers opgelegd, genre
Simon and Garfunkel. Paul Simon was een van mijn eerste idolen. Ik maakte
altijd mixtapes met zijn songs voor tijdens de autorit naar school
(giechelt)."
:: Mariee Sioux
wanneer: 5 november 2008
waar: Botanique, Koningsstraat 236, Sint-Joost-ten-Node, 02-218.37.32, info@botanique.be
tickets: 13 / 16 euro (Bota'Carte: 10 euro)
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.