Marni viert dertig jaar Travers
Een gesprek met Jules Imberechts is meer dan dertig jaar jazzgeschiedenis doorbladeren. En als het over het verleden van de Travers gaat, is het ene verhaal al kleurrijker dan het andere. Gentleman als hij is, staan bij Imberechts de muzikanten altijd centraal. Nu ook voor dit festival. "Het verhaal van de Travers begon op 21 juli 1978. We hadden zelfs de Belgische driekleur gehesen. Een paar maanden geleden belde Kevin Mulligan mij met de vraag of we dit niet moesten vieren. Hij stelde voor om een duo te vormen met Philip Catherine. Op die manier kon hij nog eens zijn eigen repertoire bovenhalen. Philip was onmiddellijk gewonnen voor het idee want de twee kennen elkaar al van sinds hun tijd op Berklee. Het wordt dus een unieke avond want Catherine speelt hier in dienst van iemand anders!"
Witte piano
In totaal staan er zo vier creaties op de affiche. Een andere première is de samenwerking tussen de jonge saxofonist Bernard Guyot en pianist Charles Loos. "Bernard kwam als jonge gast nog enkele keren in de Travers en is nu vaste klant van Brassages (de succesrijke en vooral heel gezellige zondagnamiddagconcerten die Imberechts sinds een jaar organiseert in Dongelberg, Waals Brabant, gtb). Hij wilde ook zijn steentje bijdragen aan de viering. Toen hij hoorde dat Charles Loos indertijd al een compositie ter ere van de Travers geschreven had, wilde hij dat idee verder uitwerken. Charles, een ancien van de club, maakte nieuwe arrangementen voor twee andere reeds bestaande erenummers en voegde er extra materiaal aan toe. Ook Bernard componeerde speciaal iets voor deze gelegenheid. Ze worden begeleid door onder anderen Stéphane Mercier en Jean-Paul Estiévenart."
Met Fred Van Hove (tijdens dit concert in gezelschap van onder meer pianist Christian Leroy en saxofonist André Goudbeek) duiken we terug in de tijd. "Fred speelde steeds op zo'n manier dat het leek alsof je in een grote concertzaal zat. De dag dat onze beruchte witte piano geplaatst werd, was ook de stemmer van de firma aanwezig. Net die avond concerteerde Fred en zoals altijd ging hij enorm zwierig en volumineus tekeer. De man hield zijn hart vast en dacht dat de piano totaal ontregeld zou zijn na het optreden. Toch niet, het was gewoon Fred die zo een impressie kon geven zonder het instrument toe te takelen."
Zwitserse folk
De vierde special op de affiche is Gilbert Paeffgen's Alpine Gamelan. Ook bij deze Zwitserse muzikant is er een rechtstreekse link met het verleden. "Ik leerde hem zowat twintig jaar geleden kennen. Samen met zijn groep was hij hier in Brussel beland per mobilhome. Heel rock-'n-roll allemaal. Vooral ook omdat het repertoire een fusie was van jazz en rock. We hielden al die jaren contact en ook hij stelde voor om iets speciaals te doen rond dertig jaar Travers. Dat wordt het zeker want hij brengt een programma waar ook traditionele Zwitserse folkinstrumenten aan te pas komen."
Op de affiche staan verder nog het Finse Joona Toivanen Trio (vraag Jules Imberechts gerust eens naar zijn (drank)verhalen over Finse groepen in de Travers), Pascal Mohy (winnaar Django d'Or 2007) en Commander Grek & Jonathan Callens Quintet met daarin bassist Olivier Stallon (de man van duizend ideeën) en een andere ancien van de beruchte Travers-scene, pianist Piotr Paluch.
Noteer alvast ook dat er vanaf dit seizoen elke eerste dinsdagavond van de maand een jazzconcert plaatsheeft in de bar van Théâtre Marni.
:: Marni Jazz Rendez-Vous
wanneer: 4 > 12 september om 20.30 uur
waar: Théâtre Marni, De Vergniesstraat 25b, Elsene, 02-639.09.80
Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.