Minimaal psychedelisch: Jean-Pierre Maury
De zuivere plasticiteit was blijkbaar net iets té zuiver voor de Sovjetleiders; binnen de kortste keren werden Malevitsj, Tatlin en consorten als decadent bestempeld. Hun invloed zou zwaar op het Bauhaus-onderwijs wegen en zo de hele West-Europese kunst, design en architectuur beïnvloeden.
De theoretische benadering van de beweging stoelde echter altijd op een gevoelsmatige onderbouw. Niet voor niets was het suprematisme van Malevitsj de artistieke neerslag van de zuivere plastische ervaring. En dus zeer persoonlijk. Het verkeerd begrepen constructivisme heeft onder impuls van mislukte architecten en wiskundeleraars (grapje!) deze niet objectieve benadering al te vaak gereduceerd tot de ontwikkeling van geschilderde wiskundige formules. Ook het schilderen an sich werd verdacht. Het resultaat van zuiver rationeel denken kon niet ondergeschikt worden gemaakt aan slordig geborstel!
Bij Maury (Brussel, 1948) is de concentratie op een basisgegeven eminent aanwezig: sinds 1978 werkt hij rond de kruising van twee rechten. Sommigen zouden het een opeenvolging van Sint-Andreas-kruisen noemen. Bij Jean-Pierre Maury mondt dit niet uit in meditatieve reeksen. Wel integendeel: de kunstenaar lijkt een vorm van minimale psychedelische kunst te bedrijven. En hier komt voor ons het dubbele gevoel bovendrijven. De optische effecten lijken meer en meer afstand te nemen van de constructivistische geloofsbelijdenis van de kunstenaar. De spielereien met golvingen en spiralen lijken soms regelrecht uit een computerprogramma gehaald. In die zin kan men misschien stellen dat de grafische actualiteit de kunstenaar heeft ingehaald. Of dat hij een voorloper was, natuurlijk.
:: Jean-Pierre Maury
wanneer: > 29 november, vrij > za, 14 > 18.00 + na afspraak
waar: Galerie Quadri, Koningin Maria-Hendrikalaan 105, Vorst, 02-640.95.63
Lees meer over: Vorst , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.