Onroerend Goed: de illusie van het theater
De theatrale performances van Ontroe-rend Goed wijken af van het gangbare theater, precies omdat ze spelen met de conventies ervan. Dat maakt ook de Brusselse passage van het Gentse collectief duidelijk. In de eerste voorstelling, de 'performancedoolhof' Keys, wordt de toeschouwer/bezoeker een actieve medespeler. Je treedt in je uppie in een zaal zonder podium. Daar moet je kiezen tussen verschillende deuren die leiden naar kamertjes waarin zich de performers bevinden. Je kan dus niet passief blijven, temeer omdat de spelers je vragen dingen voor hen te doen. Joeri Smet, dramaturg, regisseur en artistiek kernlid van Ontroerend Goed: "De voorstelling speelt zich vrijwel volledig in het donker af. Op een parcours ontmoet elke bezoeker vijf acteurs voor korte face-to-faceontmoetingen. Gaandeweg wordt hij beroofd van verschillende vrijheden. Stap voor stap raakt hij bijvoorbeeld zijn tastzin kwijt of zijn spraak. Parallel daarmee verliezen ook de acteurs diezelfde vrijheden om te communiceren. Precies daar draaien de vijf acts rond."
Keys, in een regie van Sophie de Somere, ging eind vorig jaar in première in Kortrijk. Ondertussen veranderde de voorstelling behoorlijk. Smet. "In het parcours willen we de fantasie van de toeschouwer stimuleren, precies door hem te beroven van zijn vrijheden. De voorstelling werd veel minimaler. In Kortrijk werkten we met een labyrint, nu werd het een parcours."
Wat de ontmoetingen inhouden, wil Smet liever niet kwijt. "Het neemt een beetje de verrassing weg, en die is essentieel in Keys. Maar om toch een voorbeeld te geven: een van de actrices is vastgebonden en vraagt je om verschillende dingen voor haar te doen. De ontmoeting schippert tussen helpen en het verkennen van intimiteit."
Fantasieën beleven
In de tweede voorstelling is de rol van het publiek minder actief. Het door Alexander Devriendt geregisseerde Killusion brengt drie acteurs samen die ingaan op elkaars verlangens. De ruimte waarin ze zich bevinden, de rede waarom ze samen zitten of hun achtergrond wordt nauwelijks gedefinieerd. Zelfs het feit dat het hier werkelijk om acteurs gaat, staat op de helling. Smet: "Het belangrijkste is dat ze samenkomen om elkanders fantasie te beleven. Tijdens het stuk verliezen de drie hun zin voor realiteit, omdat ze steevast 'ja' zeggen op de proposities van elkaar. Die gaan van kindse voorstellen - iedereen kent wel de 'doktersspelletjes' - tot heuse mind games. Killusion handelt over fantasieën en wat de gevolgen of gevaren daarvan zijn voor de andere - de uitvoerder." Hoewel er ook een Nederlandstalige versie van Killusion gepland is, gaat de voorstelling in de Beursschouwburg in Franstalige première.
Ontroerend Goed ontstond vijf jaar geleden in Gent. De groep spruit voort uit een dichterscollectief. "Gaandeweg werden onze voordrachten meer theatraal, tot op het punt dat we het gevoel hadden echt theater te maken en bijgevolg de gedichten achterwege lieten. Oorspronkelijk lag de nadruk op het grenzen verleggen en misschien zelfs een beetje op het proberen te choqueren. Maar ook dat laten we stilaan los."
:: Ontroerend Goed "Keys en Killusion". Beursschouwburg, Auguste Ortsstraat 20-28, 1000 Brussel - 02-550.03.50
data: 26, 27 januari (Frans) en 28 januari (Nederlands)
* Keys: 19.00 en 21.15 uur
* Killusion: 20.00 uur
tickets: 6,2 / 8 / 8,5 / 10 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.