Operazaal Muntschouwburg blinkt weer
De Koninklijke Muntschouwburg heeft al een woelige geschiedenis achter zich: de theaterzaal van de Franse architect Louis-Emmanuel Aimé Damesme werd in 1819 in gebruik genomen, maar werd amper 36 jaar later grotendeels vernield door een brand. De stad schreef een wedstrijd uit voor de heropbouw, die werd gewonnen door Joseph Poelaert. Hij tekende de Muntschouwburg zoals die er vandaag uitziet. En dat de zaal er vandaag net zo uitziet als de zaal die precies honderd vijftig jaar geleden weer openging, is te danken aan een grootscheeps restauratieproject van de Regie der Gebouwen, gespreid over enkele zomervakanties om de programmering niet te verstoren. In juli en augustus 2003 werden de twee loges aan de zijkant van het podium onder handen genomen, in de zomer van 2004 de scèneboog, in 2005 de eerste en tweede balkons en afgelopen zomer de derde en vierde balkons. In juli 2007 staat de laatste fase op het programma: de restauratie van de kroonlijst en pendentieven. De koepelschildering werd in 2000 al gerestaureerd en teruggeplaatst.
De restaurateurs staan voor een heel karwei. Voorbereidend onderzoek heeft uitgewezen dat vorige restauraties niet altijd even nauwgezet verliepen, en dat er vaak met minderwaardige materialen werd gewerkt. Op vele plaatsen was bijvoorbeeld het bladgoud vervangen door goedkopere bronzines, bronspoeders opgelost in olieverf; de marmerschilderingen op hout werden gedeeltelijk of volledig overschilderd, en decoratieve elementen met dieptewerking waren volledig egaal overschilderd. Schade aan ornamenten in carton-pierre - een lichte en flexibele materie uit dierlijke lijm, krijt en papiervezels - werd op sommige plaatsen gerepareerd met gips en hele stukken balkon werden overschilderd in een donkere tint. Nu het gros van het werk al achter de rug is, schittert de zaal weer op een manier die weinigen onder ons al gezien zullen hebben; de kleuren zijn opvallend lichter en feller dan voorheen, en het vernieuwde en gereinigde bladgoud geeft de zaal een extra schittering.
Maar ook aan de uitstraling naar buiten toe moet nog gewerkt worden, en daarom broeden de B-Architecten op een plan om het wat archaïsche gebouw beter te integreren in het moderne stadsleven op het plein eromheen.
Het gesloten gebouw wordt toegankelijker gemaakt, en de hal ondergaat een facelift om meer licht en meer mensen binnen te lokken. Het 'Salon des Abonnements' is verhuisd en maakt plaats voor een bar met terras, en ook op de rest van het Muntplein zullen tientallen stoelen geplaatst worden om bezoekers, stadsbewoners en voorbijgangers de kans te geven even te verpozen.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.