Performatik #3: Muziek, performance en pasta

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
24/01/2007
Performatik #3 onderzocht eerder al de raakvlakken tussen theater en dans, en wil nu verbanden tussen hedendaagse muziek en performance belichten. Oostenrijker Berno Odo Polzer stelde een vijfdaags festival samen met de naam 'Pasta for Tired Dancers': een knipoog naar Alvin Lucier, centrale gast op het festival. "In de ruimtes tussen verschillende disciplines ontstaat de interessantste kunst."

De jonge Berno Odo Polzer (32) staat aan het roer van Wien Modern, Oostenrijks grootste en belangrijkste festival voor nieuwe muziek (dat ook fungeert als platform voor hedendaagse dans, film en visuele cultuur). Op vraag van het Kaaitheater zet hij in Brussel Pasta for Tired Dancers op poten.

"Het Kaaitheater stelde drie jaar geleden voor samen in zee te gaan," zegt Polzer. "In eerste instantie wilden ze graag een muziekprogramma. Het organiseren van concerten boeit me niet. Daarom stelde ik een project voor dat verschillende disciplines mengt: muziek en performance, maar ook film, beeldende kunst, discussie én koken."

Ambitieus
Pasta for Tired Dancers vormt het laatste deel in de Kaaitheaterreeks Perfomatik, avonden die overlappingen van performance met andere genres illustreren. De naam voor het festival leende Polzer van een tekst van de Amerikaanse componist/muzikant/performer Alvin Lucier: "Ik hield de naamgeving bewust erg vaag. Ik verkies de grenzen tussen genres en disciplines niet te benadrukken, maar vaag te houden. Centraal staat relaxatie.

Dat is, naast een pleidooi voor het vermengen van kunstvormen, ook in Alvin Luciers Pasta for tired dancers terug te vinden. Die korte tekst kan overigens ook letterlijk begrepen worden: jarenlang maakte Lucier een eenvoudig pastagerecht klaar voor een danser(es) die net opgetreden had."
De componist is een van de belangrijkste figuren op het vijfdaagse festival. 30 januari geeft hij de aftrap met uitvoeringen van I am sitting in a room (1970) en Nothing is real (Strawberry Fields forever) (1990), achtereenvolgens in het Kaaitheater en in de Kaaitheaterstudio's (de organisatoren verzorgen vervoer tussen beide locaties). Polzer: "Lucier is eenvoudigweg fantastisch en zijn werk - waar ik bijzonder van houd - is historisch gezien erg belangrijk. Dat zijn meteen goede redenen om hem uit te nodigen. Wat ik aardig vind aan het ambitieuze I am sitting in a room is dat het verschillende relaties tussen ruimte, geluid en performance op zijn kop zet. Achteraf maken Lucier en ik voor iedereen in de Kaaitheaterstudio's ook pasta 'for tired dancers' klaar. Ondertussen praten we over zijn werk en ideeën."

Lange negende
Ook de andere avonden verkennen, elk op een andere manier, relaties tussen performance en hedendaagse muziek. 31 januari staat de Grieks-Franse componist Georges Aperghis centraal. De Franse sopraan Donatienne Michel-Dansac brengt zijn 14 récitations pour voix seule, een partituur voor het hele lichaam van de vertolker. Erna volgt de verse documentaire Aperghis, tempête sous un crâne van Catherine Maximoff. De choreografen Mårten Spångberg (1.2.2007) en Xavier Le Roy (3.2.2007) brengen recente (dans)voorstellingen waarin de wisselwerking tussen muziek en performance onderzocht wordt. Voorts vinden in het penthouse van de Kaaitheaterstudio's dagelijks gratis lezingen plaats die het programma van Performatik #3 in een context plaatsen. Ook staan er performance- en muziekfilms uit de jaren 1960 en '70 op het programma. Erg tot de verbeelding spreekt de uitvoering van 9 Beet Stretch door de Noor Leif Inge (2 & 3.2.2007). Hij bedacht een systeem waarmee hij de Negende van Beethoven uitrekt tot een stuk van precies 24 uur. Polzer: "Eerdere opvoeringen in New York en Shanghai lokten sterke reacties uit. Sommige mensen liepen meteen de zaal uit, anderen bleven de hele zitting. Ik verwacht dat in Brussel weinig mensen die 9 Beet Stretch volledig zullen horen. Maar degenen die het doen, hebben daar een heel goede reden voor: het is een erg sterke, unieke ervaring."

Performatik #3: Pasta for Tired Dancers - 30.1 > 3.2.2007 - Kaaitheater Sainctelettesquare 20, 1000 Brussel / Kaaitheaterstudio's - Onze-Lieve-Vrouw van Vaakstraat 81, 1000 Brussel, 02-201.59.59

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni