Retrospectieve fotograaf Elliott Erwitt
Honden
Erwitt maakt een onderscheid tussen 'werk' en 'hobby'. Zo maakt hij opdrachten voor de industrie en de reclamewereld, maar zal hij het best herinnerd worden voor zijn fotografische kijk op de naoorlogse geschiedenis. In Museumzaal de Botanique hangen 120 werken van Erwitts hand, die hij als resultaat van zijn 'hobby' beschouwt. Mens, dier en landschap worden bevroren in een koel zwart-wit. Bedrieglijk eenvoudige momentopnames zijn het - Erwitt gaat er prat op dat hij zijn beelden schiet terwijl hij door het landschap kuiert. Meer moet je er niet achter zoeken. Foto's maken is voor hem waarnemen, op het juiste moment, op de juiste plaats. Een oordeel wil hij er zelf niet over vellen: "Explaining a photo is like explaining a joke: it's not funny anymore". Toch is het de subtiele humor van zijn intelligente kijk op de wereld die de aandacht trekt. Maar waar zit dan juist de grap? Erwitts werken balanceren op de dunne lijn tussen lachen en huilen. Grote thema's vind je niet in de tentoonstelling, het is de menselijkheid - ook in zijn bekende hondenportretten - die centraal staat.
De retrospectieve loopt nog tot en met 12 december in de Botanique.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.