Saint Amour: gezien op TV

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
18/02/2006
Op het literaire Valentijnsevenement Saint Amour wordt dit jaar uitsluitend Nederlands gesproken. Vooral door een paar jonge dertigers die de laatste jaren op papier, op de scène of op tv hun status van woordkunstenaar hebben gevestigd. Na afloop speelt Zaki in de ABClub slows voor koppels die nog wat willen blijven plakken.

Dit jaar spreekt de liefde dus alleen Nederlands. Behoud de Begeerte besloot om na een hele reeks internationaal getinte edities het podium bijna uitsluitend aan talent van eigen bodem te geven, en daarmee meteen de kritiek de kop in te drukken dat ze dat talent te weinig kansen zou bieden. Op een paar uitzonderingen na gaat het om Vlaamse kunstenaars. Daaronder om te beginnen zeven auteurs. Tom Naegels heeft een column in De Standaard, maar is in de eerste plaats schrijver. Hij debuteerde in 1997 met de verhalenbundel Het heelal in! en schreef daarna de romans Meester Kader en Walvis. In zijn voorlaatste boek Los speelt de liefde een rol in de onmogelijke relatie van een Belgische man met een Pakistaanse vrouw. De opvolger van Los heet Het boek Saida.
Ook Annelies Verbeke zorgde zopas voor een opvolger. Reus is haar tweede roman na het ongemeen succesvolle Slaap! waarmee ze de Debuutprijs won. Een ander prijsbeest is Paul Verhaeghen. De cognitieve psycholoog die verbonden is aan de Syracuse University in New York won in 1997 al de ASLK Debuutprijs met de roman Lichtenberg, maar kwam vorig jaar met het magnum opus Omega minor op de shortlist voor De Gouden Uil Literatuurprijs terecht, en werd voor datzelfde boek bekroond met de F. Bordewijkprijs. Erik Vlaminck is de auteur van een zesdelige familiekroniek die in 2005 met Het schismatieke schrijven werd afgerond. Vincent Overeem debuteerde dan weer in 2005 met de verhalenbundel Novembermeisjes. Joke van Leeuwen is vooral bekend van haar kinderboeken die haast allemaal worden bekroond, maar ze schrijft ook gedichten, romans en theaterprogramma's.
Bovenstaande opsomming bevat meteen ook de meeste teksten die niet door Hugo Matthysen werden geschreven. Matthysen is als de man achter legendarische televisieseries als Het Liegebeest, Dag Sinterklaas, Kulderzipken en Het Peulengaleis, als frontman van de Clement Peerens Explosition ('Dikke Lu', 'Vindegij mijn gat (niet te dik in deze rok)', 'Foorwijf'), als tekstschrijver voor het vrouwenensemble Hormonia, als columnist voor Humo en als een van de twee stichtende leden van Het Leugenpaleis een subcultuur op zich.

Slowen met Zaki
Wat opvalt is dat heel wat namen op de affiche van Saint Amour bekend zijn van tv. Niet alleen Hugo Matthysen en Tom Naegels zie je daar wel eens opduiken, maar ook Tine Embrechts, die de rode draad is in de verschillende entr'actes. De ene keer doet ze iets met Adriaan Van den Hoof (dialogen van Harold Pinter), de andere keer met Hugo Matthysen (jazzliedjes) en een derde keer met haar broer Bert Embrechts (eigen nummers en materiaal van Henry Purcell). Koen Augustijnen van Les Ballets C. de la B. danst met Ted Stoffer een fragment uit de productie Bâche, en naar goede gewoonte worden er ook enkele toepasselijke filmpjes getoond.
De presentatie wordt dit jaar niet meer verzorgd door Jef Lambrecht. De welbespraakte radio-journalist die met zijn zalvende stem zelfs het nucleaire conflict met Iran op een sprookje van Duizend-en-een-nacht kan laten lijken, kan terug naar zijn buitenverblijf in Amman, want nieuwsanker Annelies Van Herck neemt het van hem over.
Wie tijdens de Valentijnsdagen niet alleen wil horen maar ook wil voelen, kan na Saint Amour terecht bij radio- en televisiemaker Zaki die al zijn oude slows uit de kast haalt.

:: Zaterdag 18 februari om 20u00 in Ancienne belgique, Anspachlaan 110 in 1000 Brussel, 02-548 24 24, toegang kost 20 in VVK en 23 aan kassa.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni