Seamlessly Lost: een kosmos aan details
Zo een largescape hangt bij Erna Hécey: een canvas van meer dan veertig meter lang en drie meter hoog. Voor haar werk inspireerde de kunstenares zich onder meer op de grottekeningen van Lascaux in Frankrijk. Van ver roept het zwart-witte, uiterst ritmische werk referenties op aan het wolkendek, de oceaan of de kosmos. In die massa schuilen echter meer dan 300 figuurtjes. Die gaan van dieren over historische personen tot vreemde creaturen, inspelend op klassieke Chinese teksten zoals A new account of tales of the world, Classics of mountains and oceans en Journey to the West. Het schilderij beschrijft de geboorte van de wereld uit vuur, gaat over verschillende catastrofes - zoals aardbevingen en overstromingen - en eindigt met een explosie, een zwart gat.
Het werk is te koop, maar niet in zijn geheel. Bingyi biedt het immers aan per stuk van minimaal 36 bij 36 centimeter. Daarmee wil ze naar verluidt vragen doen rijzen over de fragiliteit van het kunstsysteem, de commercialisering en de ontvreemding van werken zoals bijvoorbeeld in de boeddhistische grotten en tempels in Noord-China door buitenlandse verzamelaars.
Een tweede werk in de tentoonstelling heet The book of sensation, een reeks van blokdrukprints van 88 bij 200 centimeter. Het gaat telkens om een beeld dat aan de verbeelding van de kunstenares ontspringt én een kalligrafisch teken - een picturaal beeld van de gravurekunstenaar Yang Hongwei. In dit werk onderzoekt Bingyi problemen rond seksualiteit, intimiteit en menselijke relaties.
:: Seamlessly Lost - Bingyi - >15.11.2009 di > za14 > 19.00 - gratis - Galerie Erna Hécey Fabrieksstraat 1C, 1000 Brussel - 02-502.00.24, info@ernahecey.com
Lees meer over: Cultuurnieuws , Expo
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.