Sébastien Tellier: seks is het begin en het einde
Midden april stond Frankrijk (nog een beetje meer) op zijn kop. Sébastien Tellier, de Franse inzending voor het Songfestival, bleek niet in het Frans te zingen - zijn lied 'Divine' is de eerste Engelstalige inzending ooit van de republiek. Dat ontdekte parlementslid Jacques Myard van het rechtse UMP. "Het is niet gepast dat Frankrijk in een Europese wedstrijd een andere cultuur na-aapt," liet hij zich ontvallen. De Franse minister van Cultuur François-Michel Gonnot temperde en schaarde zich achter Tellier. De man zelf - alleraardigst als hij is - wilde het nummer nog 'verfransen', maar daar was het volgens de jury al te laat voor.
Wanneer wij in februari dit jaar Tellier in een Brussels café ontmoeten, was er van het Songfestival nog geen sprake. De man passeert gewoon om zijn derde langspeler, het opnieuw meesterlijke Sexuality, te promoten. "Ik ben persoonlijk erg veranderd, ik ben veel zelfzekerder geworden," vertrouwt hij ons toe. "Maar tegelijkertijd zoek ik nog altijd naar hetzelfde: naar het belangrijkste ding ter wereld. Op mijn eerste plaat L'incroyable vérité dacht ik dat dit mijn familie was. Met Politics zocht ik heil in de politiek. Nu denk ik het opnieuw bij het rechte eind te hebben. Seks moet wel het belangrijkste ter wereld zijn, toch? Het staat aan het begin en het einde van alle leven en bijgevolg van alle dingen."
Een lach en een traan
Voor zijn verse plaat vond Tellier naar eigen zeggen inspiratie bij onder meer chanson, maar ook in klassieke muziek en in r&b. Tellier: "Ik hou niet van makkelijke dingen. Voor deze plaat wilde ik seksuele noten zoeken, en dat zijn zowat de moeilijkste om te vinden. Je moet immers minder nadenken - iets wat ik al te graag doe - en meer vanuit het gevoel werken. Sexuality is tegelijkertijd oppervlakkig en diepgaand, pop en serieus, een lach en een traan. Ik wil dat de dingen hand in hand gaan. Rechtlijnigheid interesseert me niet."
Sébastien Tellier werd 'ontdekt' door Air. Ook nu blijft hij een link onderhouden met de Parijse housescene. Zo stond Guy-Manuel de Homem-Christo, de helft van Daft Punk, in voor de productie. Tellier: "Hij wist op de juiste manier de muziek strakker te maken. Dat is iets wat ik geleerd heb, inspelen op de verwachtingen van het publiek. De mensen hebben tenslotte betaald om iets terug te krijgen. Live heb ik ook een strakkere set klaar. Vroeger hing een concert af van de dag: als ik in een depressieve of agressieve bui was, kreeg het publiek een dito concert. Nu denk ik professioneler."
Modderfiguur
Hoewel Tellier zijn land binnenkort vertegenwoordigt, was hij met ons treffen niet zo enthousiast over de 'vijfhoek'. Tellier: "Frankrijk heeft een mooie façade, maar daar achter zitten andere dingen. Het is zoals een website van een hotel: online zie je prachtige foto's terwijl je ter plekke behoorlijk wat mindere dingen ontdekt. De Franse muziekscene staat eerlijk gezegd zowat veertig jaar achter op de rest van de wereld. Zo proberen we anno 2008 nog steeds tekstjes op muziek te maken à la Joe Dassin. Politiek gezien slaat Frankrijk al helemaal een modderfiguur. Onder het huidige regime hebben we haast geen rechten. En dat terwijl sommige Fransen nog het idee hebben dat hun land de wereld kan of zal veranderen. Als we poëzie, kunst, muziek en vrijheid verder verstikken, houden we binnenkort op te bestaan."
:: Sébastien Tellier tijdens Les Nuits Botanique
wanneer: 13 mei om 20.00 uur
waar: Botanique (Orangerie), Koningsstraat 236, Sint-Joost-ten-Node, 02-218.37.32
tickets: 14/17 euro (Bota'Carte: 11 euro)
Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.