Soledad neemt afscheid van Astor Piazzolla
Vier cd's lang
stond het werk van Astor Piazzolla centraal bij Soledad. Na dertien jaar vond het
kwintet dat het tijd werd om de rekening te maken. De beste manier om dat te
doen blijkt nog steeds het opnemen van een live-cd, zo ook bij Soledad. We
ontmoetten Manu Comté, accordeonist-bandoneonist van de groep. Manu Comté: "Het
wordt een synthese van al wat we tot nu toe hebben gedaan, maar we zetten de
deur ook op een kier naar de toekomst. In het verleden werkten we altijd rond
bepaalde componisten, Piazzolla voorop. Voortaan willen we ook eigen werk
brengen. Dat we de voorbije periode niet afsluiten met een gewone compilatie
maar met een live-cd heeft te maken met het feit dat we toch wel een echte
podiumgroep zijn. We functioneren het best in die omgeving, gewoon omdat er dan
veel meer spontane energie vrijkomt. In een studio krijg je een totaal andere
context."
Eigen werk
Pas na vier cd's waagden de leden zich aan het
brengen van zelfgeschreven werk. Comté: "In het begin waren we te zwaar onder de
indruk van Piazzolla om zelfs maar te denken aan eigen nummers. Daarbij kwam nog
dat we allemaal een klassieke opleiding genoten en dat betekent nog steeds dat
je echt 'geformatteerd' wordt. Pas jaren later besef je dat een groot deel van
die opleiding moet vervagen om je eigen persoonlijkheid te kunnen ontwikkelen.
Op een bepaald moment ben je echt wel verplicht om kleur kiezen en dat kun je
enkel door zelf nummers te schrijven. Het is een evolutiefase die je moet
doormaken. We zijn nu op dat punt aangekomen. Ik krijg veel steun van Frédéric
Devreese. Componeren is echt wel heel boeiend en verschilt duidelijk van louter
interpreteren. Alleen al de tijd die je vooraf besteedt om tot een resultaat te
komen, kan soms maanden duren. Dat ondervond ik onlangs nog. Twee maanden
zwoegde ik op een bepaald nummer tot uiteindelijk alles in de plooi viel. Het
intrigerende is ook dat je nooit op voorhand weet waar je uitmondt. Je krijgt
daarenboven meer verantwoordelijkheid door je eigen werk te
brengen."
Vriendengroep
Frédéric Devreese schreef voor Soledad het
nummer 'Passage à 5' naar aanleiding van hun optreden tijdens de
openingsfestiviteiten van Flagey. Passage is trouwens de titel van hun recentste
cd, waarop enkel werk van Devreese staat. De ondertussen 79-jarige componist
maakte duidelijk indruk op de jongens van Soledad. Comté: "De ontmoeting met
Devreese was fantastisch, niet alleen op muzikaal gebied maar vooral ook op
menselijk vlak. Dat leerden we na al die jaren wel: als het klikt met de persoon
volgt de muziek vanzelf. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat je speelt wie je
bent. Soledad is zo ontstaan, als een vriendengroep. We gingen niet op zoek naar
een combinatie van instrumenten maar vonden elkaar eerst en vooral op menselijk
vlak." Een extra bewijs hiervan was de samenwerking met Philip Catherine op
Passage. Dat er al een gitarist in de groep zat, was geen probleem. "Het klikte
meteen. Catherine is een genie als solist maar is ook bereid om af en toe
afstand te nemen en enkel te begeleiden. Er was zeker geen concurrentiestrijd.
Hij is iemand die op ongelooflijke wijze een repetitie en een groep kan leiden.
Hij weet goed wat hij wil, alle rollen worden direct vastgelegd bij hem maar met
respect voor elkeen."
Lees meer over: Elsene , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.