De cultuurwaardebon mag dan al 14 jaar bestaan, de belangstelling was nog nooit zo groot als dit jaar. Dat blijkt uit cijfers die brusselnieuws.be opvroeg.

De aanvraagteller voor cultuurwaardebons staat vandaag 28 september al op 39.465, meteen goed voor een historisch record. Ter vergelijking: vorig jaar waren er na één maand precies 32.796 bonnen aangevraagd en dat was dan weer beduidend meer dan de jaren ervoor.

De bons kunnen gebruikt worden voor voorstellingen in tal van Brusselse cultuurinstellingen. Daaronder zowel theaters als musea en filmhuizen.

Self fulfilling prophecy
"We merken dat mensen steeds vroeger hun waardebons bestellen", vertelt Karina Luytens van de Vlaamse gemeenschapscommissie (VGC). "Dit jaar heeft dat wellicht te maken met het aanbod: met Europalia, Bxl Bravo en het theaterfestival zijn er alvast serieuze publiekstrekkers. Maar we hebben ook de indruk het globale cultuurlandschap jaar na jaar bekender wordt."

Naast het aanbod spelen ook andere factoren. "Mensen zijn duidelijk bang dat ze te laat zullen zijn, net omdat de bonnen steeds sneller de deur uit gaan", weet Luytens. "Op die manier verschuift de piek natuurlijk naar voren en zit je met een self fulfilling prophecy."

Voor de cultuurwaardebons wordt erg weinig publiciteit gemaakt. "We stoppen de middelen liever in de bons zelf dan in reclame", legt Luytens uit.

"Het is trouwens niet zo dat we elk jaar dezelfde mensen bereiken. Er komen nog steeds veel nieuwe gebruikers bij. "Dat heeft onder meer te maken met de communicatie naar doelgroepen. We doen geen grootscheepse campagnes, maar contacteren wél verenigingen en armoede-organisaties."

De VGC deelt jaarlijks circa 100.000 cultuurwaardebons uit.



Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni