Supermarkt Shopping: pas de deux met winkelkarren
Keski.e.space (lees: qu'est-ce qui se passe?) is een jong collectief dat zich specialiseert in het maken van dansproducties op locatie. Dit seizoen maakt het een reeks warenhuizen in Vlaanderen en Brussel onveilig, of net interessant: pas de deux met winkelkarretjes, groepsgewriemel bij de frigo's vol frisco's... Ruikt dat naar artistieke kanttekeningen bij onze hedendaagse consumptiemaatschappij? Choreografe Alexandra Meijer: "Het zit er wel in, maar ik wilde het toch niet te clichématig benaderen. Ik heb gekozen voor een supermarkt omdat dat bij uitstek een plek is waar heel veel mensen wekelijks komen, waar veel activiteit is en waar je ook heel wat soorten sociaal gedrag ziet.
Zoals?
Alexandra Meijer: Hoe mensen kiezen bijvoorbeeld, of het wachten aan de kassa, dat vaak tot ergernis leidt, of tot voyeurisme van de andere klanten. Of hoe mensen soms absoluut tot bij het achterste product willen in een rek, omwille van de houdbaarheidsdatum. Noem maar op. Op dat soort gewone plekken zie je soms heel 'ongewone' trekken van mensen, je komt er meer te weten over wie ze zijn dan je zou denken. Sinds ik deze voorstelling heb gemaakt, zeg ik altijd: "Toon me je winkelkar en ik weet wie je bent". Het was mijn bedoeling om vooral die kleine menselijke kantjes bloot te leggen, maar niet vrij van de nodige humor.
Heeft de specifieke architectuur van supermarkten je geïnspireerd?
Meijer: Ja, zo heb je bij de groente- en fruitafdeling vaak 'eilanden' en daar hebben we aparte choreografieën voor gemaakt. Elke supermarkt is telkens anders, en daar spelen we op in. De bezoekers worden eigenlijk door het gebouw gegidst, en regelmatig staat hen om de hoek van een of ander rek een verrassing te wachten. De supermarkt is trouwens gewoon open, alles gaat zijn gang en sommige klanten worden ongemerkt 'mededanser'. Dat levert een heel mooie spanning op: wat is hier voorstelling, en wat realiteit? Wie kijkt naar wie?
De voorstelling richt zich tot kinderen vanaf 6 jaar.
Meijer: Een bezoek aan een supermarkt is voor een kind meestal niet zo'n pretje. Ze worden vaak gekazerneerd in een karretje en mogen vooral niet zelf kiezen. Verlangen/verleiding en hoe daarmee omgaan was dus ook een bron van inspiratie. Op een bepaald moment in de voorstelling kun je zien wat een ouder soms niet allemaal in het werk stelt om zijn kind in bedwang te houden. Ik hoop dan dat het zowel voor ouders als voor kinderen een zekere herkenbaarheid oplevert. Ik wil graag een gelaagdheid in mijn voorstellingen. Zo verwijzen we ook naar het fenomeen van het supermarkt-daten: wist je dat sommige singles met de inhoud van hun winkelmandje een bepaalde code doorgeven om te laten weten dat ze beschikbaar zijn? Dat heeft ons geïnspireerd tot een innig liefdesduet temidden van dertig verschillende soorten shampoos.
En horen we ondertussen voortdurend van die typische supermarktmuzak?
Meijer: Toch wel, en ook de reclame-aankondigingen. Soms hebben we ook voor een eigen soundscape gezorgd, zoals krakende chipszakken of fluisterende stemmen, maar wel geabstraheerd, net zoals de dans dat is. Ik heb me voor de bewegingen sterk gebaseerd op het dagdagelijkse. Ik hoop op die manier mensen wat dichter bij hedendaagse dans te brengen. Ik streef naar een vrij toegankelijke vorm, die toch tot nadenken stemt maar waar je zeker ook lol kunt aan beleven.
:: Supermarkt Shopping — Keski.e.space - Carrefour Keizer Karellaan 560, Sint-Agatha-Berchem - 02-582.44.33, info@ccdeploter.be
27 & 28. 11. 2008 10.30 & 13.30
Lees meer over: Sint-Agatha-Berchem , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.