Toneelgroep Amsterdam brengt 'Kruistochten'
We bellen Hilde Van Mieghem op voor een gesprek over Kruistochten, terwijl ze midden in de interviewsessies voor haar nieuwe film Dennis van Rita zit, die vanaf deze week in de zalen komt. Na De kus is het de tweede langspeelfilm die ze regisseert. "Het gaat over een jongeman van 26 met een IQ van een kind van acht (vertolkt door Matthias Schoenaerts, mb) die de codes van de seksualiteit niet begrijpt, over de schreef gaat, en in de gevangenis belandt. Als hij daar terug uitkomt, gaat zijn moeder (Els Dottermans, mb) op zoek naar een manier om hem een zo normaal mogelijk leven te laten leiden. De film gaat vooral over de kracht van de moederliefde."
De laatste keer dat Van Mieghem op de planken stond is inmiddels alweer zeven jaar geleden. Ze maakte toen met Cie De Koe Menagerie van de schamele drie en In de gloria. Daarvoor had ze bij de KVS nog Drie zusters en Lulu gespeeld. "Daarna heb ik heel bewust voor film gekozen. Ik ben op mijn 33ste terug naar de filmschool gegaan om aan de andere kant van de camera te kunnen gaan staan en ik vind regisseren echt fantastisch."
Toneelgroep Amsterdam belde vlak nadat Van Mieghem De kus had afgerond. "Ik was toen heel moe, maar ook heel blij dat Ivo Van Hove me nog eens vroeg. Dertien jaar geleden heb ik met hem Het begeren onder de olmen van Eugene O'Neill gedaan. Hij dacht dat ik wel weer bezig zou zijn met filmen, maar hij heeft me toch gebeld en dat heb ik heb mij nog geen seconde berouwd." Afgezien van het feit dan dat ze vanaf nu weer een aantal avonden vijf en een half uur op de scène staat.
"Kruistochten is een zwarte komedie over een broer, zijn twee zussen en hun respectievelijke partners, die uitzonderlijk samenkomen. En het loopt helemaal mis zoals dat kan gebeuren op familiefeestjes. Alan Ayckbourn heeft het stuk geschreven in drie delen die wij op één avond brengen. Het is eigenlijk drie keer hetzelfde stuk, maar telkens vanuit een ander standpunt, en gesitueerd in een andere ruimte - eerst de eetkamer, dan de woonkamer en daarna de tuin. Zaken uit het eerste deel worden vaak pas verduidelijkt in de volgende delen. Als iemand in deel één een prullenmand komt halen, hoor je pas in deel twee waarom, en op het einde valt de puzzel helemaal in elkaar. Ik dacht in het begin dat de zaal na de eerste pauze nog maar halfvol zou zitten en na de tweede pauze helemaal leeg zou zijn, maar tot mijn verbazing is dat helemaal niet het geval. De mensen komen telkens terug."
Valium
Kruistochten is samen met Scènes uit een huwelijk, Het temmen van de feeks en Perfect Wedding een onderdeel van Van Hoves succesrijke vierluik over het huwelijk. Van Mieghem: "Het gaat over hoe mensen niet met, maar ook niet zonder elkaar kunnen. Ze zijn gebonden door hun huwelijk en hun familiebanden, hebben toch de drang om vrij te zijn, maar blijken dat dan ook weer niet te kunnen." De enige met een wat standvastig karakter is de kat die de hele tijd mee op de scène staat. "Het is heel mooi om te zien hoe rustig die kat blijft, terwijl de mensen zo tegen elkaar tekeergaan. Ik dacht eerst dat ze vol valium gestopt was. Het mooiste fragment uit het stuk vind ik het moment waarop iemand zegt 'Zit die kat nu nog steeds op het dak?' en een ander antwoordt: 'Ja, ze houdt het panisch vol, zoals wij allemaal.' Dat vat het allemaal goed samen."
:: Kruistochten van Toneelgroep Amsterdam. Kaaitheater, Sainctelettesquare 20, 1000 Brussel - 02-201.59.59, tickets@kaaitheater.be
datum: 11 en 12 februari om 18.00 uur
tickets: 12/15 euro
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.