Trouble #5: De traan achter de glimlach
Sinds eind 2005 maken de Hallen van Schaarbeek ruimte voor performance. Die kunstvorm heet zich tegen een definiëring te verzetten, maar kent enkele constanten: (1) de performer kruipt niet in de huid van een personage, maar blijft min of meer zichzelf, (2) het genre is experimenteel en houdt dus een risico in wat maakt dat (3) de actie in de tijd meestal belangrijker is dan het eindproduct.
In ruim vijf jaar tijd bouwde Trouble een internationaal publiek en een soortgelijke reputatie op: tot ver in het buitenland spreken professionals en kenners over het festival. Ook voor niet-Belgen verbindt Trouble - het evenement draagt de ondertitel Festival Européen/European Space for Live Art - zich dus langzaamaan onlosmakelijk met Brussel. Reden te meer om dit kleine maar bijzonder fijne festival niet aan je neus te laten voorbijgaan.
Rode draad door het festival is de aandacht voor de burleske, een kunstvorm waarachter vaak een pijnlijke tragiek schuilgaat. Vijf lange avonden staan goed twintig topperformances en een flinke hap filmvoorstellingen op het programma, uit binnen- en buitenland. In feite loont het hele programma de moeite, maar wij pikten er drie hoogtepunten uit.
Gustavia - Mathilde Monnier/La Ribot (23/4, 20.00)
De Spaanse performer/danseres La Ribot en de Franse danseres/choreografe Mathilde Monnier kennen elkaar sinds jaren. Ze delen een interesse voor het inzoomen op en uitvergroten van details, meer bepaald van bewegingen van het lichaam, (absurde) fysieke acties en emoties. In het burleske Gustavia focussen de twee vrouwen op de keerzijde van de lach, op het tragische. Het duo gedraagt zich daarbij haast als tweelingen: handelingen, woorden en gestes herhalen ze, als in canon. Gaandeweg komen daarbij essentiële vragen boven over de positie van de kunst(enaar) in de maatschappij en zijn democratiserende rol.
C'était bien du coulis de tomate/Pierrick et Jean-Loup/Autofilmages/Réveil - Pierrick Sorin (23/4, 19.00)
De Franse filmmaker en beeldend kunstenaar Pierrick Sorin - een ster in eigen land - voert zichzelf meestal in zijn werk op: hij speelt knotsgekke personages en typetjes (hetgeen ingaat tegen de notie van performance). Daarbij maakt Sorin niet zelden gebruik van holografische 3D-technieken, wat de hilariteit enkel vergroot. Toch schuilt er een trieste, melancholische ondertoon in zijn installaties en kortfilms. Deze avond bundelt vier recente kolderieke audiovisuele werken.
Not every object used to nail is a hammer - Gaëtan Bulourde/Olivier Toulemonde (24/4 - 22.30)
Bulourde en Toulemonde, twee in Brussel wonende Fransmannen, brengen een eigengereide performance die principes uit de experimentele muziek, de beeldende kunst en het (volkse) theater bundelt. Dat resulteert in een monumentale sculptuur die tijdens de voorstelling langzaamaan groeit. Vertrekkend vanuit een principe over kunst van Robert Filliou ('Bien fait, mal fait, pas fait'), een statement dat helder en dolkomisch geïllustreerd wordt, hameren, frotten en ritselen de twee zich een weg door de voorstelling. Filosofie gebracht door twee zondagse hobbyist-knutselaars.
:: Trouble #5
wanneer: 22 > 26.4.2009 - 25 & 24.4 om 18.00 uur en 25 & 26.4 om 14.00, €8/12 (1 dag), €28 (festival pass)
waar: Hallen van Schaarbeek, Koninklijke Sinte-Mariastraat 22, Schaarbeek, 02-218.21.07, info@halles.be, www.halles.be
Lees meer over: Schaarbeek , Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.