Tuxedomanen boven Brussel

Pieter Vreede
© Agenda Magazine
10/10/2007
New wave! Postpunk! Avant-garde! Minimaal experiment! Electrojazz! Het legendarische gezelschap Tuxedomoon steekt nog eens zijn vele koppen op en dwingt de luisteraar alweer zijn mentale muziekmuren te slopen.

Eigenlijk zijn de heren van Tuxedomoon er nooit mee opgehouden. Al sinds de groep in San Francisco in 1977 het daglicht zag, werd duidelijk dat deze muzikale pioniers geen gewoon popgroepje waren, of zelfs wilden zijn. Oprichters Blaine L. Reininger en Steven Brown ontmoetten elkaar tijdens hun studies elektronische muziek aan het San Francisco City College. Ze begonnen samen wat kleine concerten te geven, vaak begeleid door videokunst. Zangers worden gevonden in de lokale theaterscene. In 1978 kregen ze hun eerste stevige duw in de rug door hun plek in het voorprogramma van Devo, die dankzij hun eerste album nationaal doorbraken. Tuxedomoon bracht de maxisingle No Tears uit (direct kopen, mensen!), waarvan het titelnummer uitgroeide tot een van de culthits van die én deze tijd.

Reagans korset
Niet voor de eerste keer volgde daarop wat gegoochel met personeel, en Tuxedomoon tekende bij Ralph Reocrds, het label van de mysterieuze Residents. Essentieel platenwerk als Half Mute (1980) en Desire (1981) zette de groep ook in het buitenland op de kaart. Tuxedomoon begon het korset van Reagans Amerika wat moe te worden en keek naar Europa. Ze verkasten via Rotterdam naar Brussel, en vonden aansluiting bij de heersende wave- en electroscene. Wat de duizendpoten niet belette om onder meer de muziek voor een ballet van Béjart te schrijven, en het hoofdstedelijk nachtleven bij te kleuren (uw dienaar herinnert zich nog bevreemde concerten in de al jaren ter ziele gegane Papaye Tropical in de Beenhouwersstraat). Ook Plan K in Molenbeek maakt deel uit van de biotoop.

We schrijven 1983 als frontman Reininger beslist solo te gaan. Oudgediende Winston Tong sloot zich dan weer aan, en werkte mee aan Holy Wars, een van de meest succesvolle Tuxedomoon-platen. De plaat komt uit op CramBoy, een speciaal voor de groep opgericht sublabel van het onafhankelijke Crammed Discs.

Sabbattical
Tijdens de jaren 1990 namen de Tuxedomanen een stevig sabbattical year, om zich in 2004 weer aan de wereld te openbaren. Oprichters Blaine L. Reininger en Steven Brown, volhouder Peter Principle, en trompettist Luc Van Lieshout - ook al lid sinds 1983 - kwamen uit alle hoeken van de wereld weer samen. Met de platen Cabin In The Sky (met bijdragen van Tarwater, DJ Hell, en volk van Aksac Maboul en Tortoise) en Bardo Hotel Soundtrack (geschreven tijdens een back-to-the roots verblijf in San Francisco) tot gevolg.

De rekenaars onder u hebben het al door: de groep bestaat in een waaier van bezettingen dertig jaar, en dat willen ze vieren. De Beursschouwburg en de Vaartkapoen slaan de handen in elkaar om dit in goede banen te leiden, en maken er twee avonden van. Snelle lezers reppen zich op donderdag naar de Beursschouwburg voor een carrièreoverzicht, de rest der melomanen gaat op vrijdag om te proeven waar de heren zich recent onledig mee hebben gehouden: de nieuwe schijf Vapour Trails. Hierop horen we de typische (voor zover dat etiket blijft plakken) eclectische Tuxedomoon-sound - creatievelingen die zich niet willen vastpinnen op genres of zelfs maar tijdgeesten. We gokken dat snel erbij zijn de boodschap is.

:: Tuxedomoon
data: 11 & 12.10.2007 om 20.30 uur
tickets: €8,50/10/12
locatie: BEURSSCHOUWBURG A. Ortsstraat 20-28, Brussel, 02-550.03.50, info@beursschouwburg.be,

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni