Walter Verdin krijgt toch structurele subsidies
Bij zijn beslissingen over de structurele subsidies in het kader van het kunstendecreet midden vorig jaar, verkoos minister van Cultuur Anciaux een aantal organisaties waarvan hij meende dat ze rond het werk van één kunstenaar waren opgebouwd, niet te honoreren. Dat kwam hard aan, zeker bij diegenen die wel positieve adviezen hadden gekregen van de beoordelingscommissies en de administratie cultuur. De vzw Corban was de enige die in het verleden al subsidies kreeg, wat het nog pijnlijker maakte. Walter Verdin, die een subsidie voor twee jaar zou gekregen hebben, trok naar de Raad van State, met als argument dat het criterium van de minister niet in het kunstendecreet zelf was terug te vinden.
Ook het Musicalhuis, dat een subsidie voor vier jaar had aangevraagd, trok naar de Raad van State, omdat de minister dit gezelschap had doorverwezen naar zijn beleid rond de culturele industrieën. Beiden kregen gelijk en verkregen de schorsing van de subsidiebesluiten van de muziektheaters. Anciaux moest snel reageren, omdat de andere muziektheaters daardoor niet konden worden uitbetaald. Hij aanvaardt de motivatie van de Raad van State en zal Corban de komende twee jaar een structurele subsidie van 95.000 euro toekennen. Louter financieel levert het Corban niet bijster veel winst op, omdat een geplande projectsubsidie nu komt te vervallen. Het verschil tussen een projectsubsidie en een werkingssubsidie is dat met het eerste alleen één welbepaald project mag worden gefinancierd, en bijvoorbeeld geen vast personeel. Het Musicalhuis krijgt gedurende twee jaar 250.000 euro.
De lotgenoten van Corban die niet naar de Raad van State stapten, vissen achter het net. Een aantal van hen - in Brussel onder meer De Parade en Zeven (Inne Goris) - krijgt wel projectgeld (zie bericht hieronder).
De minister wil nu in het kunstendecreet zelf het criterium van de 'eenmansorganisaties' opnemen. Vele critici opperen dat het juist die zogenaamde eenmansorganisaties als Rosas (Anne Teresa de Keersmaeker) of Needcompany (Jan Lauwers) zijn die Vlaanderen op de wereldkaart van de podiumkunsten hebben gezet.
Lees meer over: Cultuurnieuws
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.