Shakespeare's sprookjesdroom

Michaël Bellon
© Agenda Magazine
28/01/2011
Als een storm van verbeelding die even snel weer gaat liggen als hij is opgestoken, zo schreef Shakespeare zijn laatste stuk. De Toneelmakerij en Firma Rieks Swarte uit Nederland bewijzen dat ook kinderen door De storm kunnen worden meegevoerd.

De storm vertelt het verhaal van Prospero, die ooit de machtige hertog van Milaan was, maar door zijn broer Antonio en de koning van Napels werd verraden en met zijn dochter Miranda werd verbannen naar een klein, magisch eiland. In aanwezigheid van de kwade creatuur Kalibaan en de luchtgeest Ariël ontpopt Prospero zich tot een machtige tovenaar die door een vreselijke storm zijn broer en de koning op het eiland geworpen ziet. De première van de jeugdtheaterbewerking ging in Nederland gepaard met een heuse sneeuwstorm, waardoor acteur Peter De Graef (Prospero) na een tocht van zes uur pas een kwartier voor tijd in het theater aanbelandde. Blijkbaar weten regisseur Liesbeth Coltof en decorbouwer Rieks Swarte de magie van Shakespeare opnieuw op te roepen.

Waarom kozen jullie voor dit stuk?
Rieks Swarte:
Het was Liesbeths idee, en ik vond het meteen prachtig. Al begreep ik in het begin zeker niet alles van het stuk. Shakespeare neemt er letterlijk afscheid mee van het theater, en geeft nog eens een staalkaart van zijn kunnen. Maar terwijl hij de mooiste dingen vertelt en allerlei prachtige gedachten oproept, zegt hij ook dat dat allemaal maar luchtspiegelingen zijn. Hij maakt iets los in je geest waarvan je niet dacht dat het erin zat, je ziet dingen voor je die anders zijn dan je je ooit kon voorstellen. Maar daarna is alles ook meteen weer verdwenen. Dat is nu net de magie van het theater.

Hoe hebben jullie alles helder gekregen?
Swarte:
Als je jeugdtheater maakt, kun je door de knieën gaan en het voor de kinderen zo begrijpelijk maken dat de magie van het stuk verdwijnt, of meegaan met het idee dat je een kind van acht niet langer dan vijf kwartier mag vervelen. Maar dat hebben we dus niet gedaan.
We zijn net de andere kant op gefietst en hebben ons verdiept in de wonderlijke, duistere tovenarij uit de renaissance. Als het boeiend is dan houden ze het best wel vol. Ik heb geen enkele klacht gehoord van kinderen die twee uur te lang vonden. We hebben het stuk wel zo ingekort dat het geen herhalingen heeft of ingewikkelde kronkels bevat, maar we hebben geen niveaus geschrapt. Het mooie van Shakespeare is dat hij tegelijk heel kolderiek en heel serieus schrijft. Dat hij én een liefdesverhaal én een koningsdrama vertelt. De storm is bovendien zijn enige koningsdrama waarin geen doden vallen. Uiteindelijk gaat het stuk over de vergeving van Prospero. Zijn wraakgevoelens slaan om naar vergevingsgezindheid en dat gebeurt op een heel mooie manier.

U hebt een reputatie als decorbouwer. Welke rol speelt dat decor dit keer?
Swarte:
Het verbeeldt de binnenkant van het hoofd van Prospero. Een kist die aan het begin gesloten is en opengemaakt wordt als de storm opsteekt. Dan kom je dus in het hoofd van Prospero terecht waarin diens muizenissen een eigen leven gaan leiden als personages.

wanneer: 30/01/2011 om 15.00
tickets: € 6/8 (8+)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni