"Gisterenavond gebeurde er iets merkwaardigs," bekent de Antwerpse experimentele kunstenares Anne-Mie Van Kerckhoven in het midden van ons dubbelgesprek met muzikant Mauro Pawlowski, die haar heeft ingehuurd als artistiek adviseur voor 'Transkamer', de multidisciplinaire voorstelling die straks een try-out beleeft in Les Ateliers Claus.
'Transkamer': sekte van Pawlowski & Van Kerckhoven
"Ik was op mijn computer een foto aan het bewerken, een straf scènebeeld: Mauro zit aan tafel en Louis (van der Waal) leunt achterover in een gemakkelijke zetel. Céline (Felga) staat erbij met een dienbord en twee glazen, maar op mijn computerscherm transformeert ze op een bepaald moment in een madonna."
"Het was zo'n moment waarop alles in de plooi viel en de kunstenares ineens haar draai vond in het gekke, maar tegelijk bloedserieuze nieuwe project van de duivel-doet-al. Vanachter haar computer vanuit één stilstaand beeld een hele wereld optrekken doet ze immers al dertig jaar. "Toen Mauro me vroeg of ik artistiek adviseur wilde worden, wist ik eerlijk gezegd niet wat dat inhield, maar die beelden, die als dia's tijdens de voorstelling te zien zijn, geven me perspectief. Je zou het gerust een meditatie kunnen noemen."
En zo zijn we meteen bij het originele opzet van Pawlowski: die wilde eigenlijk gewoon een sekte beginnen. "Daar praat hij al jaren over!" grinnikt Van Kerckhoven, die de muzikant beter leerde kennen toen hij in 2001 lid werd van Club Moral, de noise-groep die ze begin jaren 1980 oprichtte met haar partner Danny Devos. "In het begin zag ik zo'n voorstelling niet zitten. Ik heb te veel slechte ervaringen gehad met theatermensen die met een lang gezicht routineus 'hun job doen'. Maar dat was in de jaren 1970. Mauro kende ik al, en we delen dezelfde smaak, zeker als het op het sardonische aankomt. Onze gezamenlijke interesse voor de (Frans-Poolse surrealistische satiricus en) kunstenaar Roland Topor heeft me uiteindelijk over de streep getrokken, want naast het idee van die sekte was ook het boek The tenant een uitgangspunt. De foto-impressies na de allereerste try-out in CC Berchem leken echt op tekeningen van Topor."
Sekteleden
Dat eerste wapenfeit was volgens Pawlowski vooral bedoeld om de andere sekteleden in te wijden: "Als je in scientology stapt, weet je ook niet vanaf het eerste moment wat de zeden en gewoonten zijn." En zo werden naast Van Kerckhoven ook de Nederlandse acteur Louis van der Waal, die bij Gruppo di Pawlowski altijd onverwacht op het podium springt, schilderes Céline Felga, die voor de scenografie zorgt, en modeontwerpster Anja Perisic deel van het collectief.
"Een pentagram," schetst Pawlowski, "met een duidelijke rolverdeling en drie mensen op het podium: Louis, de meest welbespraakte, is de meester, ik ben de beul en Céline is het medium." Dat er uiteindelijk meer vrouwelijke sekteleden zijn, is voor Pawlowski, die voor livemuziek zorgt, geen bezwaar. "Helaas is dat in het rockwereldje veel minder gebruikelijk. Ik laat me alleen de les spellen door vrouwen. Van kerels pik ik dat niet. Daar heb ik een mannelijke relatie mee."
Ten slotte, voor wie dacht een nieuw geloof gevonden te hebben, is er slecht nieuws: Transkamer is een religieuze groepering die geen leden aanneemt. "We heten iedereen welkom in onze kapel, maar het publiek betrekken we alleen door het te negeren," benadrukt Pawlowski. "We huren wel iemand in waarvoor men kan applaudisseren."
Lees meer over: Sint-Gillis , Podium
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.