De Noors-Brusselse danseres en performer Mette Edvardsen gaat in haar volgende creatie aan de slag met een verhaal van Hans Christian Andersen. Ons vertelt ze welke inzichten haar begeleiden in haar artistieke praktijk.
Danseres Mette Edvardsen: 'Werk eens wat sneller'
Probeer iets goeds te maken
'Iets goeds' wordt dan niet gedefinieerd vanuit een extern criterium, normen en waarden, morele maatstaven of iets dergelijks. Begrijp 'iets goeds maken' gewoon in de meest directe, letterlijke zin van het woord. En niet alleen in je handelen als mens, maar ook in het maken van kunst. Ik denk zelfs dat 'iets goeds maken' het belangrijkste is wat we als kunstenaars kunnen doen.
Begin om het even waar
“Begin anywhere,” zei John Cage, en vele anderen met hem. Beginnen vind ik vaak het moeilijkste, dus ik denk dat het een belangrijk inzicht is voor elke artistieke discipline dat je overal kan beginnen. Dat gooit alles open en maakt veel mogelijkheden het overwegen waard.
“Begin anywhere,” zei John Cage. Beginnen vind ik vaak het moeilijkste, dus ik denk dat het een belangrijk inzicht is dat je overal kan beginnen
Blijf aan de gang
Als ik druk bezig ben en in de flow zit, ben ik altijd met meer dan één ding tegelijk bezig. Ik vind dat gezond. Als ik aan één ding denk, denk ik ook altijd meteen aan iets anders. Zo wordt mijn proces rijker, en vloeiender. Bezig blijven is voor mij niet zozeer een mantra voor bij het werk, maar een besef na een harde les over wat het betekent om iets niet te kunnen.
Je doet nooit iets alleen
Ik denk niet dat we dingen alleen maken, zelfs niet als we alleen zijn. Dat is belangrijk om expliciet of impliciet in herinnering te brengen met betrekking tot een bepaald werk of werkproces. Ik vind het ook heel ondersteunend om in gedachten te houden dat ik in dialoog sta met en deel uitmaak van een grotere constellatie. Dat geeft mijn werk perspectief.
Doe het gewoon sneller
Dit is een advies dat ik ooit van een kunstenaar kreeg, en het is heel nuttig gebleken. Je kan het aanvankelijk opvatten als een speelse wenk, maar al snel blijkt het een tip om ernstig toe te passen in je werk. Je moet alleen goed weten wanneer juist.
In Livre d'images sans images gaat Mette Edvardsen aan de slag met een verhaal van Hans Christian Andersen, waarin een schilder een gesprek voert met de maan.
Lees meer over: Podium