Docente Mira Delbaen doet onderzoek aan het Koninklijk Conservatorium Brussel naar wat jongere generaties weerhoudt naar het theater te gaan. Samen met haar collega, theatermaakster Hélène Kamers, biedt ze in het kader daarvan nu schoolvoorstellingen in Brussel aan. Om zoveel mogelijk scholen en jongeren te bereiken, organiseren ze in september een voorstelling met korting.
Met verhalen over klimaat en genderidentiteit jongeren naar theater halen
Kamers en Delbaen richtten in 2019 productiehuis Madame cHEzMIse op, met de bedoeling educatieve theatervoorstellingen te maken. Nu werken ze samen met Pieter Klinck en zijn productiehuis stuKmaKers. Met het initiatief STAM willen ze samen voorstellingen maken op het niveau van de jongeren, om hen zo naar de zaal te krijgen.
Voor haar onderzoek gaat Delbaen in gesprek met jongeren over wat hen aanspreekt, hoe ze het zelf zouden aanpakken en wat hen tegenhoudt theatervoorstellingen te bezoeken. “Het is een heel mondige generatie, en net daarom vind ik het zo interessant om een voorstelling te maken die de dialoog opent, waar niet alleen wij, maar ook leerkrachten, achteraf mee aan de slag kunnen”, vertelt ze.
Hoog prijskaartje
Haar onderzoek zal pas volgend jaar afgerond zijn, maar nu al blijkt dat tieners van nu de weg niet vinden naar het theater. “Hun algoritmes op sociale media zijn zo aangepast dat er geen nieuwe dingen als theater in hun feed verschijnen”, gaat Delbaen verder. “Ze krijgen er dus geen reclame over te zien. Ze gaan ook enkel als ze moeten van hun ouders of de school, iets wat mede bepaald wordt door de vaak hoge prijzen voor een toneelvoorstelling.”
Delbaen benadrukt maar wat graag het educatieve belang van theater. “Het blijkt keer op keer uit onderzoek dat theatervoorstellingen de fantasie verrijken en een positieve impact hebben op hun schoolvaardigheden.”
Momenteel bieden Delbaen en Kamers vier voorstellingen aan: over de veiligheid van jongeren op het internet, weglopen van huis, genderidentiteit en het klimaat. “We willen theaterstukken maken die niet belerend zijn, maar die jongeren aanspreken en bijblijven”, vertelt Kamers. “Als ze in aanraking komen met toneel dat ze leuk vinden, zijn ze zelf ook meer geneigd om deze kunstvorm te gaan opzoeken in hun vrije tijd. Veel van wat ze tot dan toe hebben gezien, vinden ze gewoonweg slecht. Ze geven zelf aan dat ze op zoek zijn naar kwaliteitsvolle voorstellingen.”
“Uit onderzoek blijkt keer op keer dat theatervoorstellingen de fantasie verrijken en een positieve impact hebben op schoolvaardigheden.”
Beperkt aanbod
Op 12 en 13 september zijn er voorstellingen in Brussel, die er specifiek op gericht zijn zoveel mogelijk scholen en jongeren te bereiken. Dat doen ze omdat uit het onderzoek ook naar voor kwam dat die doelgroep nog minder in contact komt met theater vergeleken met de rest van Vlaanderen. Om zo veel mogelijk scholen enthousiast te maken, bieden ze een korting van twintig procent aan. Een andere verklaring waarom zulke jongeren niet bereikt worden, komt volgens Delbaen door het aanbod. “In Brussel is er gewoon heel weinig theater voor jongeren, zowel Franstalig als Nederlandstalig. Daarom hebben wij ook al onze stukken vertaald naar het Frans.”
Bij elke voorstelling is er steeds een nabespreking met de acteurs. Daarnaast is er de mogelijkheid voor leerkrachten om educatief materiaal te verkrijgen, om verder met leerlingen in gesprek te gaan over de aangesneden thema's. Bovendien werken Delbaen en Kamers samen met Child Focus. Die organisatie is gespecialiseerd in infosessies gerelateerd aan de onderwerpen uit de voorstellingen.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.