In haar nieuwe stuk – met Andie Dushime, Valentijn Dhaenens, Mieke De Groote en Pitcho Womba Konga – tuurt de Chileense theatermaker Manuela Infante naar de Horizon. Daar ontwaart ze ook vijf inzichten.
Theatermaker Manuela Infante: 'Vertel nooit minder dan twee verhalen tegelijk'
Theater denkt
Toen theaters en repetitieruimtes tijdens covid gesloten werden, kon ik niet meer nadenken. Ik dacht eerst door stress, depressie of een gebrek aan concentratie. Maar het was door het gebrek aan theater. Theater denkt, en soms mag ik deelnemen aan dat denken.
Vertel nooit minder dan twee verhalen tegelijk
Ik ben nooit in staat geweest om het lineaire, thematische, eenduidige verhaal te vertellen dat me geleerd werd te vertellen. Ik rekende dat mezelf aan totdat ik in mijn stukken begon te werken met niet-menselijke subjecten. Ik begon planten, stenen of vuur te imiteren en creëerde stukken met plantaardige, minerale en brandbare dramatische structuren. Door die praktijk leerde ik mijn manier van schrijven te waarderen. Daarin kan er nooit maar één verhaal zijn. Voor mij gebeuren de dingen in de resonantie tussen verhalen, niet in wat er daadwerkelijk wordt verteld.
In mijn werk kan er nooit maar één verhaal zijn. Voor mij gebeuren de dingen in de resonantie tussen verhalen, niet in wat er daadwerkelijk wordt verteld
“Zolang ze aan een man denkt, heeft niemand er bezwaar tegen dat een vrouw denkt.”
Ik ben dol op deze zin van Virginia Woolf. Zij is een auteur die sporen heeft nagelaten waarin ik graag treed.
Trek dingen open
Een concept van antropologe Marisol de la Cadena dat ik koester als methode is haar 'ongehoorzame grammatica'. Dingen zijn wat ze zijn ... maar niet alléén dat. Je moet de beperkingen van een gegeven ongedaan maken, en mogelijkheden overwegen die dat gegeven overstijgen.
“Je kan de horizon niet overschrijden. Het is een bewegende lijn. Het is een veld.”
Dit is een belangrijke (stel)regel in Horizon. Het onbekende zal er altijd zijn, als deel van de kosmos, onszelf of de wereld waarin we leven, omringd door andere wezens en radicale verschillen. We moeten leren om in de aanwezigheid van dat onbekende te blijven, zonder te proberen het te controleren, te begrijpen, het ons toe te eigenen en te koloniseren.
Lees meer over: Podium