1543 Bram De Looze2

The Sound of Brussels: Bram De Looze

Georges Tonla Briquet
© BRUZZ
18/10/2016

Schaarbeek lijkt wel een draaischijf voor jazzpianisten te worden. Bram De Looze is één van hen. BRUZZ bezoekt hem in zijn studio.

In een straal van vijfhonderd meter rond het gemeentehuis van Schaarbeek kun je aanbellen bij Erik Vermeulen, Pierre Anckaert en Bram De Looze. Die laatste, een West-Vlaming van origine, kwam hier terecht na een verblijf van een jaar in New York. “Ik had daarvoor nog nooit in Brussel gewoond en kende de stad eigenlijk niet. Zoals dat meestal gaat, vernam ik via via dat deze plek vrij was. Het is hier niet echt ruim en zeker niet luxueus, maar de voornaamste reden waarom ik toehapte, was dat hierachter de Rubens Studio van Joël Grignard (muzikant en producer van onder meer MY TV is Dead en Monsoon, gtb) gevestigd is. Dat is een hele mooie ruimte met een vleugelpiano. Wanneer er geen opnamen plaatsvinden, isoleer ik mij daar om te werken. Een droom voor een pianist.”

Wat meteen opvalt in de kleine wat chaotisch geordende leefruimte is de imposante contrabas. “Na ondertussen toch al tien jaar te werken met bassisten, blijft dat instrument mij intrigeren. Ik heb er geen lessen voor gevolgd, maar tijdens de repetities en soundchecks kan ik het nooit laten om er zelf wat op te tokkelen. De bas is het harmonische instrument waarbij een pianist zich het nauwst betrokken voelt. Vandaar van meet af aan mijn interesse. Hier zijn het geen hamertjes die de snaren doen bewegen, maar is er rechtstreeks contact met de vingers, een heel ander gevoel. Elke muzikant wil thuis sowieso altijd een instrument bij de hand hebben waarop hij om het even wanneer de inspiratie van het moment kwijt kan. Dikwijls is dat gewoon om wat losse ideeën uit te proberen, maar vaak is het natuurlijk ook om te componeren en te oefenen.”

Momenteel is het een hectische periode voor De Looze. Er wordt volop gewerkt aan de nieuwe cd van LABtrio, die een dezer dagen ingeblikt wordt, en de JazzLab-tournee met Antoine Pierres URBEX is net gestart. In Bozar zal de25-jarige pianist een soloconcert geven op drie oude piano’s: replica’s van een Anton Walter (1795), een Pleyel Concert Grand-piano (1843) en een originele Erard (1838). “Bij een bezoek aan de thuisbasis van pianobouwer Maene in Ruiselede had ik even een paar noten uitgeprobeerd op die modellen. Het was alsof er een totaal nieuwe wereld voor mij openging. Het is zeker niet mijn plan om muziek uit die periode te brengen. De bedoeling van dit project is de zoektocht naar klankmogelijkheden, die ik als ingrediënten gebruik voor improvisatie. Ik wil uitvissen hoe de klankkleur van piano’s het componeren beinvloedde in de tijd van componisten als Schumann, Haydn, Mozart en Beethoven.”

BRAM DE LOOZE
23/10, 11.00, Bozar, www.bozar.be & 15/11, 12.30, Charliermuseum,
www.leslundisdhortense.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , culture , Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni