Het is natuurlijk niet de eerste keer dat Brussels minister van Begroting en Financiën Guy Vanhengel (Open VLD) de voorpagina van een Franstalige krant haalt, Vanhengel is dan ook al heel lang minister.
De spraakmaker: Guy Vanhengel
Maar dit weekeinde beroerde de minister de Vlaamse gemoederen: om de geluidsoverlast (in Brussel) aan te pakken stelde Vanhengel in ‘La Libre Belgique’ boudweg voor om de luchthaven 1.800 meter op te schuiven. Dat niemand daar ooit aan gedacht had!
Dat Vanhengel met zijn uitspraak de Vlamingen op stang zou jagen, dat wist hij natuurlijk, - pagina één haal je niet zomaar - maar de collateral damage viel toch wat tegen. Dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in de gaten had dat Vanhengel hiermee een paar Vlaamse dorpen van de kaart ging vegen, tot daaraan toe. “Dit ideetje kan je moeilijk ernstig nemen,” zei Weyts aan de VRT. “Daarvoor zouden er dorpen en gemeenten moeten verdwijnen: Haacht, Kortenberg en Steenokkerzeel.” Bovendien zou het verplaatsen van de luchthaven ervoor zorgen dat er alleen nog vluchten over Vlaanderen zouden vliegen. Weyts: “Ik veronderstel dat het minister Vanhengel daarom te doen is.”
Maar hier bleef het niet bij. Ook Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten staat niet achter het idee van haar partijgenoot: “Het gaat om zijn persoonlijke mening, maar die wordt absoluut niet gedeeld door Open VLD,” zei Rutten aan VRT Nieuws. “We moeten niet polariseren, wel zoeken naar oplossingen. Zo werkt het niet, dat weet meneer Vanhengel ook.” En toen werd het tijd om de dubbele bodem van zijn uitspraak te verhelderen: natuurlijk sprak Vanhengel over het verlengen van de startbanen en niet over het wegvegen van dorpen. Die Vlamingen toch. Dat zelfs zijn eigen voorzitster dat niet doorhad.
Het interview met Vanhengel was deel van een uitgebreid dossier in ‘La Libre Belgique’, dat overigens mooi aantoont hoe (Franstalige) Brusselaars tegen de luchthaven aankijken. Maar niet alleen de politiek (Brussel tegen Vlaanderen en omgekeerd) is verdeeld. Ook het patronaat en de vakbonden zitten volgens ‘La Libre’ niet op één lijn: “Terwijl de Vlaamse sociale partners de Brusselse beleidsvoerders aanvallen, hebben de leiding en de vakbonden van de luchthaven van Luik zich tot de politieke wereld gericht om de ‘problematische activiteiten’ van Zaventem naar Luik te doen verhuizen.” En volgens ‘La Libre’ mag Charleroi zich dan op dit ogenblik discreter opstellen. In Charleroi denken ze niet anders dan Luik.
Lees meer over: Debat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.