Ik zat niet te wachten op Docks Bruxsel, al is het wel het beste antwoord op het centrum dat te traag evolueert.
Enfant terrible: Joost Renson, marketeer
Maar die kat komt stilaan weer. Over vijftig jaar zal er geen Docks meer zijn, maar het historische centrum zal altijd opnieuw aantrekkingskracht uitoefenen. Ook al bloedt het ‘klassieke’ concept van handelscentrum vandaag dood. In dat opzicht komt het zeker weer goed met Brussel. Zodra de rem op verandering - die al te lang aansleept - gelost wordt, kan het tij snel keren.
Er is een fout beeld van negativisme ontstaan. Het ging zich in een eigen deken wentelen. Bijgevolg ziet de kleine ondernemer het niet zo helder meer in deze disruptieve tijden. Die zetten de marktlogica op zijn kop. Veel sectoren zijn plots onderuitgehaald, zoals door taxi-alternatief Uber en immosite Realo. De kmo’er moet zich sterk bewapenen tegen de strategieën van de grote Zalando’s van deze tijd, die de stad overnemen. Met ons marketingbedrijf Plant a Flag, van tien jonge zelfstandigen, willen we de kmo’er ruggensteun geven om de technologische evoluties en de veranderingen in consumentengedrag aan te kunnen. Kleine bedrijven in de stad gaan zeer onbeholpen om met hun klanten, ze willen voor iedereen goed doen en klaar staan. Bij Monk (zaak van zijn schoonbroer, red.) hoor je de Vlaamse Brusselaar, die het van vroeger kent, zeggen: ‘Zit het hier weer zo vol? En al die buitenlanders!’ Vijf jaar terug moest Monk van nul herbeginnen. Het werd het een andere zaak, die boomt.
Het probleem van de winkelier is dat die zich op een commerciële elite richt, en niet op de klant in zijn achtertuin. Met een bepaalde marketinglogica kan je dat wel bijsturen. Dat zie je genoeg rond Sint-Katelijne, weinigen volgen de tijdsgeest. Ze maken de oefening niet van welk publiek voor hen zou kiezen. Men verwacht alles van de sociale media, terwijl veel zaken daar niet correct mee omspringen. Handelspuien draaien rond beleving en strategie, niet meer rond Facebook om klanten te ronselen. Authenticiteit wordt de nieuwe tegenbeweging: the next big is small.
Docks zou er niet gekomen zijn, mocht het centrum niet als dood ervaren worden. Maar als het autovrij wordt, groener wordt en de trottoirs vol terrassen staan, dan zal het centrum in een mum van tijd een nieuwe ervaring creëren. Zoals in Mechelen is gebeurd. Wat het dan wordt, weten we niet: meer internationaal of meer Vlaams? Dat zal de ondernemer bepalen.
Voor mij is Brussel letterlijk de interessantste en mooiste stad ter wereld. In Brussel leef je in het surrealisme, en dat omarm ik. Het blijft boeien en verrassen. Je gaat ergens eten en begint in het Nederlands, zegt iets in het Frans, en eindigt misschien in het Engels of toch ergens waar je het niet had verwacht. Niemand vindt dat vreemd. En Vlamingen mogen zeggen wat ze willen, Brussel heeft een enorme aantrekkingskracht. Als ik in Brugge te kennen geef dat ik in Brussel kantoor hou, kijkt men naar mij op. Neen, ik wil de problemen niet ontkennen. Het is spijtig dat militairen op straat een genormaliseerd beeld geworden zijn, sinds ruim een jaar. Hopelijk is die verarming voor Brussel tijdelijk. Want Brussel heeft historisch een imago van kracht, van dynamiek en een bepaalde wijsheid. En die dynamiek die over de gewestgrenzen straalt, kan je als bedrijf goed gebruiken. Brussel is gewoon een sterk merk, waarmee je je gerust kan associëren. Als we Brussel positief uitstralen tegenover onze klanten, vanuit het buikgevoel, dan komen zij graag naar hier. Trouwens wie twijfelt er nog aan? Brussel gaat er komen, daar teken ik honderd procent voor.
Joost Renson is selfmade man. maakte tijdens zijn studies marketing, communicatie en informatica websites voor het sportmarketingbureau Octagon. Mede-oprichter van Plant a Flag, een jong marketing- en communicatiebureau in het bedrijvencentrum The Egg.
Lees meer over: Debat
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.