A1 in Europese première bij Audi Brussel
Met de voorstelling willen de directie en de vakbonden een positief signaal geven aan het personeel. "De volgende twee jaar zal hier alles getransformeerd worden van een Volkswagen- naar een Audifabriek. Vandaag tonen we hier wat het resultaat zal zijn van al die veranderingen," zegt Jan Van Der Poorten van de vakbond.
Ook de datum van de voorstelling is niet toevallig: woensdag is het immers precies een jaar geleden dat Volkswagen een zware herstructurering aankondigde in Brussel. Na een jaar heeft de helft van de 3.270 vertrekkers werk gevonden. Dat blijkt uit cijfers van Brussels minister van Werk Benoît Cerexhe (CDH).
Audi Brussel, het voormalige Volkswagen Vorst, mag vanaf 2010 exclusief de Audi A1 gaan bouwen. De huidige plannen voorzien een productievolume van 100.000 wagens per jaar. Maar volgens de algemeen directeur Techniek en Logistiek van Audi Brussel hoopt men er "beduidend meer" te maken. En wanneer er meer productie komt, zal er logischerwijs ook meer personeel dan de geplande 2.200 mensen moeten komen, aldus de directie.
De voorstelling van de nieuwe Audi betekende een Europese première. Dinsdag en woensdag kunnen de werknemers van Audi Brussel het ontwerp bekijken. Zo willen directie en vakbonden het personeel motiveren en emotioneel voorbereiden op de komst van de A1.
Toch blijven een aantal vakbondsafgevaardigden sceptisch: volgens hen zal de toekomst moeten uitwijzen of het nieuwe Audi-model een commercieel succes wordt en of er bijgevolg werkgelegenheid zal blijven bij Audi Brussel. Toch pleiten de meesten ervoor het VW-hoofdstuk als verleden tijd te beschouwen en naar de toekomst te kijken.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.