| Het regent klachten uit de uitzendsector.

ACV krijgt 7 klachten per dag over interimkantoren

TD
© BRUZZ
17/06/2019

De christelijke vakbond ACV kreeg vorig jaar 1.926 klachten binnen van uitzendkrachten, een stijging met 142 procent in vergelijking met tien jaar geleden.

Uitzendkrachten vinden steeds vaker hun weg naar de vakbond voor hulp bij geschillen. Op tien jaar tijd ging het aantal klachten met 142 procent de hoogte in. De meeste klachten gaan over loongeschillen , zoals discussies over het aantal gepresteerde uren. Dat schrijft de krant De Standaard.

"Als uitzendkracht sta je twee keer zwak," zegt Eva Van Laere van de studiedienst van de christelijke vakbond ACV. "Ten eerste is het sociaal recht behoorlijk complex. Zelfs al ben je op de hoogte van je rechten, moet je er al een serieuze boekhouding op nahouden om onregelmatigheden te detecteren. Bovendien is klagen vaak om problemen vragen. Als uitzendkracht kan je maar beter niet te veel van je oren maken."

De vakbond vermoed dat het aantal werkelijke klachten nog veel hoger ligt, de vakbond heeft alleen klachten van eigen leden geteld. De uitzendsector zelf nuanceert. "Je mag niet vergeten dat de sector jaar na jaar groeit en er nu zo'n 650.000 uitzendkrachten actief zijn. De regelgeving is ingewikkeld, dus fouten zijn nooit uitgesloten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Economie , ACV , interimbureau , uitzendbureau , Eva Van Laere

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni