Audi bevestigt exclusiviteit A1 voor Brussel
Dat ook de productiecijfers zouden worden opgedreven naar 150.000 tot 160.000 wagens per jaar, wou de directie nog niet bevestigen. Dergelijke cijfers zouden betekenen dat het drieploegenstelsel, met een nachtploeg, opnieuw zou ingevoerd moeten worden. De vakbonden benadrukken echter dat dat allemaal nog zeer speculatief is.
Wat wel zeker is, is dat Audi wel van plan is om meerdere varianten van de A1 te bouwen: naast een driedeursversie komt er ook een vijfdeurs en misschien een cabrio. De geplande investeringen in de fabriek van Audi Brussel laten een productie van 800 wagens per dag toe, tegenover 400 nu. De Audi A3 en de Polo die nu nog in Vorst van de band rollen, verdwijnen eind 2009.
Voor de A1 komt er ook een heel nieuw gebouw van twee verdiepingen, met een nieuwe montagehal op de gelijkvloerse verdieping, en de finishlijn vanboven. De Duitse directie heeft al 100 miljoen euro geïnvesteerd in de omschakeling en doet daar nog eens 100 miljoen bovenop.
Het aantal werknemers blijft voorlopig op 2.200. De directie laat nog in het midden of er daarna aanwervingen komen en of de nachtarbeid weer wordt ingevoerd.
Een jaar geleden nam Audi het voormalige Volkswagen Vorst over. Er gingen lange onderhandelingen en maanden van onzekerheid bij personeel en vakbonden aan vooraf.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.