Autobouwer Audi verkocht vorig jaar 43.376 in Vorst gebouwde elektrische auto’s. Dat zijn er minder dan verhoopt, schrijft zakenkrant De Tijd. Vooral problemen met de aanvoer van batterijonderdelen van het merk LG Chem zouden aan de oorzaak liggen.
Audi verkocht minder ‘Brusselse’ e-trons dan verhoopt
Al in april bleek dat de Brusselse fabriek haar doelstellingen niet zou halen. Uit een intern document bleek toen dat er in 2019 een slordige 45.000 elektrische auto’s geproduceerd zouden worden. Dat waren er ruim 10.000 minder dan gepland.
Uiteindelijk bouwde Audi Brussel dus nog 2.000 stuks minder van de e-tron. Vooral de aanvoer van de wereldwijd gegeerde batterijcellen van het Zuid-Koreaanse LG Chem leek problemen te veroorzaken.
Toch zegt Audi tevreden te zijn over de prestaties. Het personeel van Audi Brussel kreeg vorig jaar een bonus van bruto 3.684 euro, schrijft De Tijd. Dat is twee procent meer dan een jaar eerder.
Hoeveel e-trons de fabriek dit jaar van de band kan doen rollen, is nog niet duidelijk. Initieel wilde Audi Brussel dit jaar 77.000 elektrische wagens produceren. Maar in januari werd beslist om in het eerste trimester 4.100 tot 5.700 voertuigen minder te bouwen dan gepland.
Volgens de vakbonden was de dalende productie opnieuw grotendeels te wijten aan problemen met de aanvoer van batterijcellen. Intussen laat echter ook het coronavirus zich in Vorst voelen. Vorige week legde Audi de productie in alle Europese fabrieken stil. “Dat blijft zeker deze en volgende week nog het geval,” klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Vorst , Economie , Audi Brussel , e-tron , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.