De populaire Britse keten New Look, de Amerikaanse jongerenkledingzaak Forever 21 en het Franse Jules. Het zijn maar enkele recente nieuwkomers in de Nieuwstraat.

De Britse keten New Look opende afgelopen maand twee winkels in de Nieuwstraat en deze zomer gaat ook de Amerikaanse jongerenwinkel Forever 21 open. Beide ketens staan gekend om hun goedkope kleding en schoenen voor mode- en geldbewuste shoppers. De nieuwe winkels gaan de concurrentie aan met gevestigde waarden als H&M, Zara en C&A.

"Er is momenteel geen leegstand in de Nieuwstraat," zegt Erik Baptist, manager van Atrium Brussel centrum aan brusselnieuws.be. "De meeste ketens blijven omdat ze er dicht bij de concurrentie zitten."

Toch doen geruchten de ronde dat COS -het duurdere broertje van het Zweedse H&M- wegtrekt. Baptist bevestigt. "Dat is een marketingbeslissing bij COS. De winkel mikt op een hoger profiel." Mensen met een dikkere portemonnee, zeg maar.

Dat de Nieuwstraat voornamelijk ketens uit de middengroep aantrekt is historisch gegroeid. "Erg lang geleden, begin 17de eeuw, was de Nieuwstraat een heel chique winkelstraat, heel rustig en buiten het centrum," zegt Baptist. "Door de komst van het Noordstation in de negentiende eeuw werd de straat dé winkelstraat met tussen de jaren '30 'en '60 ook heel wat cafés en cinema's. De textielcrisis van de jaren '70 lokte de eerste goedkopere winkels, en sinds '75 is de Nieuwstraat een echte winkelwandelstraat geworden."

Nieuwe ketens vinden ook hun weg naar de chiquere winkelbuurten. Zo komt het Amerikaanse Abercrombie & Fitch eind dit jaar naar de Waterloolaan, en opent Urban Outfitters in augustus een winkel aan het Stefaniaplein.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Economie , Shop

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni