Brussel, Europese pionier van de hypermarkten
Een hypermarkt is een winkel met een oppervlakte van minstens 2.500 vierkante meter waar zowel voeding als niet-voeding wordt aangeboden. Hoort er ook bij: een grote parking en een ligging aan de rand van de stad.
De hypermarkt wordt over het algemeen beschouwd als een Franse uitvinding, met als eerste vestiging die van Carrefour in de Parijse voorstad Sainte-Geneviève-des-Bois. Die opende de deuren in 1963.
De primeur was echter niet voor Frankrijk, zo stelt de laatste editie van Brussels Studies. In 1961 opende GB al drie gelijkaardige winkels onder de naam SuperBazar. De eerste Belgische opening (op 9 september 1961) was voor Brugge, maar de vestigingen in Oudergem en Anderlecht brachten het concept tot volle wasdom.
Amerikaans model
Zo had de winkel in Oudergem bij de opening op 15 september '61 een verkoopsruimte van 9.100 vierkante meter, bijna drie keer zo veel als in Brugge. De parking met 800 plaatsen was op dat moment de grootste van Europa.
GB haalde voor het idee van de hypermarkt de mosterd in Amerika. De Belgische keten voegde er echter het idee aan toe om zowel voeding als niet-voeding in dezelfde winkel te verkopen. Iets wat in Amerika slechts zelden gedaan werd. Conclusie van Brussels Studies: "De hypermarkt is een Amerikaanse uitvinding, GB heeft de eerste Europese hypermarkten geopend, en Carrefour heeft het model gemondialiseerd".
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.